Medlemsklubbar på nätet tycks vara en växande trend på den svenska marknaden. I tisdags kunde Breakit avsköja att den tyska Bestsecret tar steget in i Sverige och nu växlar också en annan aktör, Campadre, upp tempot med hjälp av både kapital och ny kompetens.
Campadre är en medlemsklubb för modeintresse som på två år nästan har dubblat omsättningen. Bokslutet för 2014 är inte färdigt men enligt ledningen landar bolaget mellan 85 Mkr och 90 Mkr i försäljning.
“Vi kom inte att upp i samma tillväxt som 2013. Det var ett mellanår”, säger Campadres vd Stefan von Stein som kom till företaget från Dustin i augusti förra året.
Han säger att bolaget satsar på en försäljningstillväxt på 40 procent för 2015.
“Vi har ett aggressivt tillväxtmål för de kommande tre åren och för att lyckas med det kommer vi att behöva öka både kundantal, digital närvaro och nya produktområden”, säger Stefan von Stein.
Det är inte de enda förändringarna inom Campadre. Dokument från Bolagsverket som Breakit tagit del av visar att företaget i januari plockade in 7 Mkr i riskkapital då Patrik Hannell kom in som delägare.
Patrik Hannell och Pelle Törnberg har flera projekt i hop. I höstas sålde de Bygghemma som de byggt upp tillsammans.
“Det är på vårt initiativ han kommer in. Han är en väldigt bra person”, säger Pelle Törnberg om Patrik Hanells intåg.
Samtidigt passade de befintliga ägarna i Campadres ägarbolag SDHJ Group att efterskänka 24 miljoner kronor i aktielån.
“Vi ville snygga upp i balansräkningen. Det här är inget nytt kapital utan investeringar som ägarna gjort över tid”, förklarar Pelle Törnberg.
Jarno Vanhatapio som har grundat modesajten Nelly har också kommit till som styrelseledamot. Pelle Törnberg säger att Jarno Vanhatapios medverkan är ett kvitto på att Campadres affärsidé är sund och att styrelsens nytillskott kommer hjälpa företaget framåt. E-handelsveteranen skjuter dock inte till något kapital.
“Inte just nu, men det kan bli aktuellt vid ett senare tillfälle. Jarno har otroligt bred kompetens inom e-handel och klädförsäljning online”, säger Pelle Törnberg.
Campadre har inte gått med vinst 2014 och än så länge är det heller inte något krav på det från ägarna.
Pelle Törnberg säger att bolaget trots ett negativt resultat i senaste bokslutet redan har nått break-even.
“Vi går med vinst på månadsbasis. Sedan är det upp till oss om vi vill tjäna pengar eller investera i marknadsföring och plocka marknadsandelar. Vi ska hitta en balans där”, säger Pelle Törnberg.
Han berättar att Campadre sneglar på företag med liknande affärsidéer i USA och andra delar av Europa - bolag som omsätter miljardbelopp.
För att lyckas med expansionen byter Campadre ut hela sitt it-system. Stefan von Stein säger att bolaget också satsar på att utöka sortimentet och ändra sin marknadsföring.
“Allt kan bli bättre. Vi bygger om vårt affärsystem, digitala plattformen och fokuserar på sociala media för vår marknadsföring”, säger Stefan von Stein.