Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vad är egentligen en startup? Branschen ger svaret på frågan

Artikel bild
Uppe: Marianne Uddman och Pär Hedberg. Nere: Daniel Laurén och Kristrún Gunnarsdottir. Mitten: Nils Lager, Manuel de Verdier och Daniel Asvelius på Resrc.

Experter, entreprenörer och investerare på inkubatorn Stings "demo day" ger sin syn på saken.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Under hösten har tolv bolag deltagit i Stings inkubator- och acceleratorprogram. I tisdags fick entreprenörerna pitcha sina respektive startupbolag för över 50 potentiella investerare med förhoppningen att få in riskkapital.

Alla som var på plats är överens om att deltagarna defintivt kan kallas startups. Men exakt hur man definierar ordet startup är inte helt solklart. Därför har Breakit frågat några av personerna som fanns på plats:

“En startup är ett företag som har startats ganska nyligen och som har tagit sin idé till en affärsplan och en produkt”, säger Marianne Uddman, investerare på det tyska riskkapitalbolaget Creathor Ventures.

Hon är på plats med förhoppningen om hitta Creathors nästa svenska bolag att investera i. Tidigare har bolaget investerat i det svenska medicinteknikbolaget Chundsell Medicals.

Alla de stora svenska riskkapitalbolagen för startups var givetvis på plats. Bland annat Creandum, Industrifonden och Moor Capital. Men det fanns även vissa utländska inslag utöver Creathor.

Till exempel var isländsknorska Beringer Finance på plats för att leta efter intressanta startups och entreprenörer.

“Jag föredrar ordet entreprenör framför att prata om startups. Det innefattar lite fler personer. Alla bolagsgrundarna här är definitivt entreprenörer till exempel. Det innefattar egentligen alla som startar ett företag för att introducera ett koncept som är nytt på något sätt, antingen genom en ny produkt, ny process eller någon annan form av innovation”, säger Kristrún Gunnarsdottir, som mest fokuserar på fintechbolag när hon letar efter investeringsmöjligheter.

Stings egen vd, Pär Hedberg, delar till stora delar de båda investerarnas uppfattning om vad en startup ska vara. Men har kanske en lite smalare definition.

“Bolaget måste lösa ett stort internationellt problem och på så sätt ha möjligheten att bli ett stort internationellt bolag. Så tycker jag att en viktig del är att bolaget ännu inte har produkter och tjänster de fakturerar för. Har man 10-12 anställda och omsätter 10-20 miljoner kronor tycker jag inte att det räknas som en startup längre. Då har man blivit ett tillväxtbolag”, säger han.

En som däremot inte håller helt med är Daniel Laurén på riskkapitalbolaget Inventure. Hans definition har ingen tydlig kvantitativ gräns.

“För mig är en startup ett bolag som växer väsentligt mycket snabbare än marknaden och som behöver riskkapital för att växa snabbare än det går att göra organiskt. Dessutom ska man ha en idé som på något sätt förändrar marknaden”, säger han.

När slutar ett bolag vara en startup, är Spotify fortfarande en startup?

“Det är en intressant fråga. Jag skulle nog säga att de är det, dels för att de fortfarande finansieras med riskkapital och dels för att marknaden är i så stor förändring med konkurrenter som Tidal och Apple Music. Alla bolag som är här är definitivt startups”, säger Daniel Laurén.

Daniel Avselius, marknadschef på startupen Resrc, har ungefär samma syn som Daniel Laurén på vad en startup är.

“Det är ju en klassisk fråga numera, när ett bolag slutar vara en startup. Jag kan tycka att en startup är ett bolag som förändrar marknaden. Facebook är ju ett stort bolag men de fortsätter förändra världen”, säger han.

Totalt 12 bolag presenterade sina idéer från scen. Skyddsmaskproducenten Airinum och Resrc (uttalas som “resource” på engelska), som är som ett Blocket Jobb fast för konsultbranschen, delade på utmärkelsen som bästa pitchare.

Läs mer