Sök ikon

Zound industries spränger 2 miljardersvallen – men vinsten sjunker

Hörlursbolaget Zound industries spräckte 2 miljardersvallen när det kommer till intäkter förra året. Däremot minskade vinsten rejält.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Zound Industries har några turbulenta år bakom sig. I ett år har det spekulerats om bolaget ska säljas eller börsnoterats. Grundaren Konrad Bergström har fått sparken, vd:n Pernilla Ekman har också fått sparken och bolagets exit-planer har skjutits på framtiden. Det beskedet har fick värderingen på bolaget att störtdyka kunde Breakit avslöja tidigare i veckan. Zound industries är enligt våra källor nu värt cirka 1 miljard kronor vilket är ungefär hälften så mycket som när den sparkade grundaren Konrad Bergström sålde sina aktier. 

Omsättningen ökar – vinsten sjunker

Nu skriver bolaget i ett pressmeddelande att de totala intäkterna ökade med 8 procent under förra året till över 2 miljarder kronor. Vinsten sjönk däremot från 91 miljoner kronor 2018 till 44,3 miljoner kronor.

”Trots att försäljningen var i linje med Zounds starkaste kvartal någonsin uppnådde varken försäljning eller lönsamheten de högt ställda förväntningarna, delvis på grund av en vikande marknad för högtalare på flera nyckelmarknader”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Den lägre försäljningen än väntat under det fjärde kvartalet hade en stor påverkan på resultatet för helåret då merparten av företagets vinst vanligtvis genereras under årets sista månader.

Jämfört med föregående år påverkades resultatet 2019 även av kostnader kopplat till organsation och produktutveckling för adidas headphones.

Bolaget skriver också att lägre försäljning än väntat under det fjärde kvartalet, kostnader kopplat till organisation och produktutveckling för Adidas headphones har påverkat resultatet.

Hyllar personalen

Men den tillförordnade vd:n Martin Axhamre är positiv. 

“Alla anställda har gjort ett fantastiskt jobb med att leverera ytterligare ett år av lönsam tillväxt under en mycket intensiv period för bolaget. När vi nu kan lägga exitproccessen bakom oss är vi fullt fokuserade på att fortsätta att utveckla vår produktportfölj och stärka våra varumärken”, säger han i ett pressmeddelande. 

Han säger att bolaget har ambitiösa planer för samtliga varumärken 2020. Däremot påverkas bolaget just nu av Coronaviruset som sprider sig över välden. 

”Vi ser fram emot att fortsätta att skala upp affären. Samtidigt väntar vi oss ett relativt svagt första kvartal delvis på grund av stora lagernivåer i branschen generellt men också på grund av coronavirusutbrottet där vi följer utvecklingen noga”, säger Martin Axhamre i pressmeddelandet.

Läs mer