Sök ikon

De gör succé på nätet men har det knapert med cash – nu väntar uppköp och utslagning. Men vem tar vem?

Ole Sauars vd på Jollyroom, Marcus och Linn Tagesson, grundare av Babyshop, Joel Falck, vd på Kitchentime, Fredrik Norberg, vd på Fyndiiq.

Är 2020 året då e-handlarna börjar köpa upp varandra? Det finns en hel del som tyder på det.

Men vem köper vem? Vem vinner och vem försvinner?

Breakit har med hjälp av källor, bokslut och dokument kartlagt de hetaste branscherna och uppköpskandidaterna.

Vi har bland annat tittat närmare på tungviktare som Kitchentime, Royal Design, Babyshop, Jollyroom, Fyndiq, Caliroots, Outnorth, Nakd, Adlibris och Mathem.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

De senaste åren har riskkapitalet regnat över svenska e-handlare. Många bolag har satsat allt på att växa snabbt, med stora förluster som följd.

Men nu börjar riskkapitalisterna tappa tålamodet och efterfrågar i allt högre grad svarta siffror, enligt källor i branschen. Samtidigt flåsar profetiorna om en stundande lågkonjunktur entreprenörerna i nacken. 

Det finns med andra ord ett antal e-handlare som just nu är lite extra pressade.

Att driva en e-handel 2020 är nämligen ingen dans på rosor. Även om vi handlar mer på nätet för varje år som går sker fortfarande majorite...

Läs mer