Sök ikon

Postnord om fordonskrisen: "Posten kan komma lite senare"

Mattias Kümmel, operativ chef Postnord. Foto: Press

De 500 postbilarna, som ställts av efter olycksrapporter, ska åtgärdas. Tills dess får Postnord fortsätta att punga ut för hyrningen av externa bilar.
”Dessvärre ser vi ännu inte vad det här kommer att kosta", säger operativa chefen Mathias Krümmel.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Det var för några veckor sedan som det bokstavligt talat började bli slirigt för Postnord. De nya postbilarna, 500 stycken av märket Renault Kangoo, visade sig ha problem med det nordiska vintervädret. De anställda började slå larm om att bilarna inte klarade av att bromsa i snö och kyla.  

”Vi fick in ett antal incidenter där bromsförmågan på bilarna försvunnit eller reducerats kraftigt. Då valde vi att ställa av bilarna och kontaktade leverantören Renault”, berättade Mathias Krümmel, operativ chef på Postnord. 

Ett hundratal bilar ställdes av i väntan på en utredning. Något som ledde till att postutdelningen blev lidande i norra Sverige samtidigt som Postnord fick ta extrakostnader och hyra in externa postbilar. Beskedet från Postnord var då att de, enligt sina kravspecifikationer, köpt in bilar som ska klara det nordiska klimatet. 

Svaret från Renault, om vad som egentligen hänt, var då inte helt glasklart. I ett mejl till Breakit svarade företrädare att bromssystemet fungerat i enlighet med designen samt att bilarna är säkra att använda. Tillverkaren inflikade samtidigt en brasklapp. 

”Den delvisa förlusten av bromskraften orsakades av externa faktorer under väldigt specifika användningsförhållanden”, skrev Renault utan att gå närmare in på detaljer. 

Åtgärder påbörjas i veckan 

Nu verkar det i alla fall som att de båda parterna enats om en väg framåt för att få ordning på problemen. 

”Det har pågått en intensiv dialog med leverantören som har arbetat med att utreda problemet. Under tiden har 89 bilar driftstoppats på grund av snötäckta vägar”, skriver Mathias Krümmel till Breakit. 

Han säger att Renault nu återkommit med en lösning, vilket är att justera bromsrörets placering samt byta till en mindre bromssköld.

Det här är åtgärder som påbörjats i veckan, men det finns inte någon prognos för när allt är under kontroll igen. Det rör sig alltså om fix av hela den inköpta flottan Renault Kangoo, vilket är runt 500 bilar. 

”I nuläget går det inte att säga hur lång tid det kommer att ta innan alla 500 bilarna är åtgärdade”. 

Postnord har tidigare flaggat för att problemen riskerar att leda till omfattande kostnader. Bristen på fordon har lett till hack i utdelningen och bolaget har bland annat tvingats hyra in externa bilar.

"Har vissa produktivitetsförsämringar"

Postnord planerar att fortsätta hyra in bilar tills alla nya fordon är i rullning igen. 

”Dessvärre ser vi ännu inte vad det här kommer att kosta, då det ännu inte finns en färdig reparationsplan för alla drabbade bilar. Vi börjar reparationerna under denna vecka”, skriver Mathias Krümmel.  

 Vilka effekter har det här gett på utdelningen? 

 ”Vi har som en konsekvens av detta vissa produktivitetsförsämringar. Men vi kommer klara av att leverera på vårt kundlöfte. Men posten kan komma lite senare på dagen än vad man är van vid”.

Läs mer