I dag, tisdag, presenterar Postnord sin e-barometer i samarbete med i Svensk Digital Handel och HUI Research. Rapporten visar att vi shoppade på nätet för 87 miljarder kronor förra året. Visserligen en miljard mindre än prognosen men en ökning med 13 procent jämfört med året innan.
Allra mest ökade köpen hos olika nätapotek. Sammanlagt köpte vi apoteksvaror på online för 5 miljarder kronor, vilket är en ökning med 36 procent jämfört med 2018. Sedan 2015 har apotekens e-handelsomsättning ökat från cirka 85 miljoner kronor per månad till över 430 miljoner kronor i december 2019.
En av de som drivit den utvecklingen är entreprenören Pär Svärdson som tidigt var ute med att sälja apoteksvaror online. Han meddelade nyligen att hans bolag Apotea sålde för 2,7 miljarder kronor med "fortsatt gott resultat" under 2018.
På senare år har fler entreprenörer satsat på just nätapotek. Utmanaren Meds, som har en omsättning på cirka 100 miljoner kronor, gasade rejält förra året och tog vid två tillfällen in sammanlagt 150 miljoner kronor i nytt kapital i slutet av förra året.
Även Apohem, som ägs av Axfood, har satsat under året. I oktober gjorde Axel Johnson en investering i bolaget på 11 miljoner kronor genom Axfoods logistikbolag Dagab inköp och logistik. De sköt även till 8 miljoner kronor genom investeringsbolaget Novax.
Mycket regleringar för nätapoteken
Apoteksbranschen är speciell eftersom bolagen som säljer läkemedel måste följa massor av regleringar. Läkemedel är också undantagna ångerrätten, vilket gör att varorna inte kan skickas tillbaka. Detta har gjort att försäljningen mellan onlineaktörer och fysiska apotek skiljer sig åt. I de fysiska apoteken står läkemedel för 75 procent av omsättningen medan apoteken på nätet säljer mer varor med koppling till hälsa och hygien. Detta kan delvis förklaras av att den receptbelagda delen har en högre andel äldre patienter som är mindre vana vid e-handel, skriver Postnord i sin rapport.
Men en ändring på det kan vara på gång. Under 2019 har flera apotek inlett samarbeten med nätläkare. Nätläkaren Kry samarbetar numera till exempel med Meds och vid årsskiftet blev det klart att statliga Apoteket AB köper 20 procent av nätläkaren Doktor 24.
Andra branscher som växer snabbt på nätet är dagligvaror, möbler och inredning och hemelektronik. Tillväxten är däremot låg när det kommer till böcker och leksaker.
En allmän trend bland e-handlare just nu är satsningar på hållbarhet. Det handlar alltifrån krafttag kring förpackningar och returer till satsningar på hållbara material.
Så här har de olika branscherna växt under 2019.