I måndags fick personalen på klocksuccén Daniel Wellington beskedet att 50 personer måste sluta. Ledningen vill dock inte kalla det hela för uppsägningar, utan föredrar begreppet "en individuell frivillig överenskommelse". Budskapet är att bolaget behöver organiseras effektivare inför framtiden.
”Därför för vi just nu dialog med ett antal personer kring en frivillig möjlighet att gå vidare från Daniel Wellington”, skriver kommunikationschefen Camilla Åstrand till Breakit i ett mail.
I dag arbetar runt 320 personer på Stockholmskontoret.
”En sådan här process rör självklart upp känslor hos våra medarbetare, samtidigt som det hos många finns en förståelse för den effektivisering bolaget behöver göra. Vi har genomfört den här processen på ett så humant sätt som möjligt, där vår främsta ambition varit att komma överens med varje individ”, skriver Camilla Åstrand.
Historien bakom Daniel Wellington har berättats många gånger om.
Det sägs att grundaren Filip Tysander mötte en charmig brittisk gentleman på en resa i Australien, en man som gillade att matcha sina vintageklockor med gamla slitna Natoband. Filip Tysander ska ha blivit så inspirerad av mannen att han skapade en klocklinje i hans namn – framgångssagan Daniel Wellington som nu omsätter över 2 miljarder kronor.
Så varför väljer plötsligt den globala klocksuccén att dra ned personalstyrkan?
Kanske fanns tecknen där redan i bokslutet för två år sedan. Daniel Wellington, med sin medieskygga grundare Filip Tysander i spetsen, har som bekant gått som på räls sedan starten. Men under 2018 började plötsligt tillväxten att hacka.
Försäljningen landade då på 2,57 miljarder kronor. Visserligen bara en marginell minskning från omsättningen året innan på 2,65 miljarder kronor men ändå ett trendbrott. Och ännu viktigare – vinsten nästintill halverades till 516 miljoner kronor.
Bolaget beskrev det hela som ett mellanår där nya lokala dotterbolag i olika länder "inte hunnit kompensera för intäktsbortfallet från avslutade distributörssamarbeten”.
I samband med personalneddragningarna flaggar ledningen också för att vinsten under fjolåret fortsatte att falla. I ett mailsvar skriver Camilla Åstrand:
"Vi visar tillväxt jämfört med 2018 men resultatet kommer att vara lägre", skriver hon utan att vilja ge några mer detaljer.
Daniel Wellington är alltjämt ett extremt framgångsrikt företag men att lönsamheten nu fallit under två år är så klart ett oroande tecken. Under förra året bytte bolaget även vd då Roger Kylberg lämnade och gav plats åt nuvarande vd:n Johan Johansson.
"Självklart har utrullningen av butiksnätet varit kostsam, men det är en välplanerad strategi för att bygga vårt varumärke långsiktigt och själva äga kundmötet. Vi lever i en snabbföränderlig värld och självklart ser vi kontinuerligt över hur vi optimerar vårt butiksbestånd runt om i världen", skriver Camilla Åstrand.
Givet de åtgärderna ni gör nu – räknar ni med att kunna hålla uppe omsättning och resultat?
"Vi ser optimistiskt på framtiden. Utöver det har vi inga fler kommentarer", säger Camilla Åstrand.