Sök ikon

House of Dagmar mätte sitt klimatavtryck – så ställer de om

Karin Söderlind är en av House of Dagmars grundare. Foto: Istockphoto/Pressbild

Modesuccén House of Dagmar har mätt sitt klimatavtryck och tänkt om kring produktionen. Nu öppnar de en ny butik som bara ska sälja kläder i hållbara material.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Hållbarhet är det nya svarta inom modebranschen och initiativ och satsningar från olika bolag står som spön i backen. H&M och Polarn o Pyret pratar om att producera färre kläder, Nakd satsar på en ny cirkulär affärsmodell som ska lanseras snart och alla som sysslar med uthyrning och andrahandsförsäljning av kläder märker av ett rejält uppsving.

House of Dagmar, som grundades av systrarna Sofia Wallenstam, Kristina Tjäder och Karin Söderlind 2005, började mäta sina avtryck på miljön 2016 med hjälp av den europeiska organisationen ECAP. Nu presenterar de resultatet.

“Vi kom fram till att 71 procent av bolagets koldioxidutsläpp kommer från fiberproduktionen och då förstod vi att det är där vi måste ställa om”, säger Karin Söderlind till Breakit och fortsätter:

“Vi har märkt att många vill handla hållbart och nu vet vi att miljövänliga material gör väldigt stor skillnad för klimatet. 8 procent av världens koldioxidutsläpp kommer från klädprodkution så branschen måste göra något.”

Bolaget har sedan 2016 jobbat hårt för att öka sin andel av hållbara material. Det handlar till exempel om att använda ekologisk bomull som tas fram utan miljöfarliga kemikalier.

När House of Dagmar började göra mätningar 2016 var 7 procent av deras kläder tillverkade av hållbara material. 2018 hade siffran stigit till 25 procent. Mätningarna för 2019 är inte klara än men enligt Karin Söderlind har andelen miljövänliga plagg ökat ytterligare.

“Mätningarna omfattar dessutom inte våra ullplagg som är miljövänliga så vi har en betydligt större andel kläder i hållbart material”, säger hon till Breakit.

House of Dagmar har, precis som många andra bolag inom modebranschen, gått igenom en ganska tuff period. De två senaste åren har omsättningen sjunkit från 54 miljoner 2016 till 43 miljoner 2018. Bolaget, som gått med vinst sedan 2011, gjorde också en förlust på 3,6 miljoner 2018. 

Enligt Karin Söderlind beror det på att företaget, som till största delen säljer sina kläder via återförsäljare, har märkt av en kraftig nedgång i den fysiska handeln. 

”Vi har fått ställa om hela vår organisation och tänka om kring affärsmodellen”, sa hon till Breakit i höstas.

Nu avslöjar hon att siffrorna för 2019 ser bättre ut. 

“Vi har vänt en negativ kurva och har ökat försäljningen i våra egna kanaler med 22 procent”, säger hon till Breakit.

Enligt Karin Söderlind har förlusten vänts till vinst samtidigt som tillväxten har ökat.

Nästa steg är att ta in nytt kapital för att satsa mer på hållbarhet men också för att kunna växa ännu mer i egna kanaler.

Bolaget öppnar också en butik i Stockholm där enbart hållbara kläder ska säljas. I butiken kommer kunderna även att kunna hyra kläder.

Läs mer