Förra året skulle svenskarna handla på nätet för 88 miljarder kronor, enligt Postnords prognos. Men nästan en tredjedel av alla kläder och skor som klickas hem skickas tillbaka.
E-handlarnas marginaler har länge varit pressade och generösa villkor med fri frakt och fria returer har lett till ett kundbeteende som blir ohållbart i längden – både för miljön och för e-handlarna själva då returhanteringen kostar pengar.
Några av Sveriges största e-handlare väljer dessutom att skicka sina returer till center i Baltikum eller Polen där de packas om för att sedan skickas tillbaka till lagret i Sverige för att säljas igen. Detta leder till att prylarna som skickas tillbaka kan färdas 100-tals mil.
Tidigare i år gjorde vi en granskning av returerna – läs mer om det här.
Träffades genom startup-generatorn Antler
Entreprenörerna Sophie Aubard och Nikhil Shikarkhane har tittat närmare på problemen kring alla varor som skickas tillbaka. De träffades i september 2019 genom startup-generatorn Antlers program och har sedan dess byggt en plattform som ska hjälpa e-handelsvarumärken att få kontroll på sina returer.
“Nikhil har jobbat på Postnord som dataanalytiker och när han såg alla returer som kom in förstod han hur stort problemet är”, säger Sophie Aubard, som har en bakgrund inom fysisk handel, bland annat som ansvarig för Täby Centrum och Fisketorvet i Köpenhamn i sin roll på Unibail-Rodamco-Westfield.
Duon har genomfört en rad intervjuer med e-handlare för att få en bild av hur returhanteringen ser ut idag.
“Jag blev förvånad. E-handlarna samlar in väldigt mycket information om hur kunderna beter sig på sajten och om vad de handlar. Men när det kommer till returerna har de nästan inte samlat in någon information och dessutom har hanteringen i många fall skett med hjälp av pappersformulär”, säger Sophie Aubard till Breakit.
Lanserar en SaaS-lösning
Sophie Aubard och Nikhil Shikarkhane kallar sitt nystartade bolag Yayloh och deras mål är att digitalisera och automatisera bolagens returprocessen. Detta gör de genom dataanalys och maskininlärning. Affärsidén är en så kallad Saas-lösning (software as a service) som e-handlarna kan prenumerera på. Bolaget har nu inlett sitt första pilottest med klädkedjan Grandpa och fler pilottester är på gång under våren.
“Det märks att det finns ett stort intresse från e-handlarnas sida kring det här så jag tror att vår idé ligger rätt i tiden”, säger Sophie Aubard.
Nästa steg för bolaget är att ta in mer kapital, rekrytera fler medarbetare och att utveckla produkten.