Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Hans doldisbolag Flowbox får ny storägare – tar in 80 miljoner kronor

Marcus Carloni, vd Flowbox. Foto: Stefan Lundell.

Marcus Carlonis tillväxtraket Flowbox lockar norska riskkapitalister.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Det var verkligen en omvälvande upplevelse. Marcus Carloni kände sig smått euforisk. 

Under en längre tid hade han varit på jakt efter en ny digital affärsmodell och nu hade han hittat den.

Tolv år tidigare hade han och partnern Fredrik Lagergren börjat producera annonsbilagor som distribuerades via några av de stora svenska dagstidningarna. Affärerna gick bra och omsättningen växte snabbt. 

Men nu var digitaliseringen på väg att slå igenom med full kraft och de båda entreprenörerna insåg att affärsmodellen behövde kompletteras. 

"Såg ljuset"

Marcus Carloni tog på sig uppgiften att hitta en affärsidé som också skulle funka i den digitala världen – och nu hade han alltså hittat den.

“Jag vet att det låter som en klyscha men det var lite som att jag såg ljuset. Det här kändes helt rätt”, säger Marcus Carloni när han beskriver ögonblicket som inträffade i november 2015.

Det var en av Marcus anställda som visade honom en sajt där företaget som drev sajten lagt in ett flöde från Instagram och Twitter. Allt som någon twittrade eller delade på Instagram om företaget hamnade på sajten.

“Det var ett supersmart sätt att fylla den egna sajten med ett relevant innehåll helt gratis. Jag kände direkt att det här var något vi kunde bygga vidare på”, säger Marcus Carloni.

Idag, dryga fyra år senare, har det som från början var ett utvecklingsprojekt växt till ett eget företag – Flowbox. Kunderna är ofta stora e-handlare (som till exempel Na-kd, Footway och Ideal of Sweden). Med Flowbox verktyg kan deras kunder upptäcka, samla in och distribuera användargenererade innehåll från de sociala plattformarna till sina egna digitala kanaler. Och mäta effekten utav det. 

“Våra kunder får dels gratis och relevant innehåll till sina digitala kanaler. Dessutom ser vi att konverteringen till köp ökar och att ordervärdet blir högre av affärerna som genereras via vårt innehåll”, säger Marcus Carloni.

Viking venture ny storägare

Fram tills nu har Flowbox finansierats med hjälp av vinsterna från den gamla verksamheten men nu gör bolaget en relativt stor finansieringsrunda. Det norska riskkapitalbolaget Viking venture går in med 80 miljoner kronor för att expansionstakten ska öka ytterligare.

Redan idag har Flowbox 400 kunder i tio olika länder. Flowbox har en så kallad SaaS-modell som innebär att kunder betalar en avgift varje hel- eller halvår. Baserat på intäkterna i januari har Flowbox en årlig intäktsbas på drygt 40 miljoner kronor (ARR) – det är mer än en fördubbling jämfört med samma period ifjol.

“I slutet av det här året är planen att ha en årlig intäkt (ARR) på uppemot 70 miljoner kronor”, säger Marcus Carloni.

Merparten av det nya kapitalet kommer han investera i produktutveckling och för att utöka erbjudandet till kunderna.

“Det är där vi ser den stora potentialen men vi kommer också öka försäljningsinsatserna”, säger Marcus Carloni.

Tackade nej till 50 miljoner

Han träffade ett 40-tal potentiella investerare och det tog cirka fyra månader att stänga finansieringsrundan.

“Vi tackade faktiskt nej till en investering på 50 miljoner kronor i mitten av 2018 men nu kändes det helt rätt att få in Viking venture. De är aktiva investerare med djup kompetens från tidigare investeringar i nordiska SaaS-bolag som gjort samma resa som vi står inför”, säger Marcus Carloni.

Han och medgrundaren Fredrik Lagergren kommer behålla en majoritet av aktierna i Flowbox. Eivind Bergsmyr, partner på Viking venture, säger i en kommentar:

“Flowbox är ett väldigt spännande bolag som har lyckats bygga en stark position på en snabbt växande marknad. På bara fyra år har man gått från noll till 40 miljoner kronor i ARR, utan externt kapital, vilket är ganska fantastiskt”.

Läs mer