Sök ikon

Raket-tillväxt för Advisa – där Izettle-investeraren Håkan Roos köper in sig

Lånesajten Advisa ökar omsättningen med 94 procent till nära en kvarts miljard kronor.
“Vi har hittat en formel som slår marknaden”, säger grundaren och styrelseordföranden Kristoffer Lindqvist.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Advisa grundades 2011 och bytte för ett par år sedan från en telefonbaserad modell till en digital. 

Det blev starten för en ny tillväxtresa:

  • Advisa, som idag kan beskrivas som en jämförelsesajt för lån, har på två år ökat omsättningen från 70 miljoner (2017) till 240 miljoner (2019)
     

  • Tillväxten under fjolåret blev 94 procent.
     

  • Resultatet under 2019 blev “svagt plus, men lägre än tidigare eftersom vi satsar på expansion”, enligt Kristoffer Lindqvist.


Han lyfter fram tre skäl till ökningen:

“Det handlar det förstås om att vi svängt om och blivit helt digitaliserade från att tidigare ha jobbat med telefonförsäljning. Sen har vi investerat tungt i varumärkesbyggande marknadsföring, som tv-reklam. Det sista men kanske allra viktigaste är att vi är fokuserade på samla kundernas befintliga lån”, berättar Kristoffer Lindqvist.

Privatlån till konsumtion – allt från renoveringar till bilköp – fortsätter att öka i Sverige, i dagsläget med 7 procent per år.

Att människor skuldsätter sig för att konsumera har förstås nackdelar, och ses nog av en del bedömare som direkt negativt.

Jag har svårt att se det som annat än positivt för svenskarna

Men Kristoffer Lindqvist tycker att Advisa är med och driver utvecklingen åt rätt håll.

“Vi är den enda större aktören som är fokuserad på att samla lån du har tagit tidigare. Vår kommunikation fokuserar inte på att få folk att ta nya lån, utan i första hand handlar det om att pressa räntorna på de lån du redan har. Och i snitt sänker man sina räntekostnader med 30 procent genom att samla dem via oss. Jag har svårt att se det som annat än positivt för svenskarna”, säger Advisa-grundaren.

Det går visserligen att ta nya lån via bolagets sajt, men 75 procent av volymen som förmedlas där är befintliga lån från kunder som vill sänka räntan.

Izettle-investeraren kliver in

Kristoffer Lindqvist själv äger idag strax över 50 procent av Advisa.

Nu har han fått in en ny tungviktare som näst största ägare: Håkan Roos, tidigare större investerare i bland annat betalbolaget Izettle.

Håkan Roos har köpt aktier från tidigare ägare som inte längre är aktiva i bolaget, och han kliver nu också in i Advisas styrelse.

Ytterligare en ny styrelseledamot har kommit in i form av Per Sjödell, tidigare global marknadschef på H&M, och Kristoffer Lindqvist har lämnat över vd-rollen till Anders Borg Sundgren som tidigare var vd för Bisnode i Danmark.

“Det känns grymt bra att få in personer med så mycket erfarenhet och kompetens, nu när vi ska ta nästa steg i vår expansion. Vi har hittat en formel som slår marknaden och nu ska vi skala upp den”, säger Kristoffer Lindqvist.

LÄS EN LÄNGRE INTERVJU HÄR MED ADVISA-GRUNDAREN OM:

• Knepen för att slå rivalerna på fingrarna

• Hur han ser på en eventuell börsnotering

• Expansionsplanerna

• Vilka som blir de stora förlorarna i framtiden

• Sitt nya startup-projekt

• Spekulationerna om en miljardvärdering på Advisa

Läs mer