Sök ikon

Svenska ansiktsmasker slår försäljningsrekord i Kina efter utbrottet av coronavirus

Airinums gundare Alexander Hjertström.

Det svenska techbolaget Airinum, som säljer munskydd, har ökat försäljningen kraftigt i början på året. Anledningen är utbrottet av coronavirus i Kina, tror grundaren Alexander Hjertström.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Det var i slutet av december som Kina meddelade Världshälsoorganisationen WHO att ett 20-tal människor insjuknat i lunginflammation som var orsakad av ett okänt virus. Sedan dess har tusentals insjuknat och över 100 personer har avlidit.

Efter utbrottet har svenska Airinum märkt av en markant försäljningsökning i Kina.

“Vi har sålt närmare tio gånger mer än vad vi räknade med”, säger Alexander Hjertström till Breakit.

Han förklarar att produkten egentligen inte är tänkt som ett virusskydd men att många ändå använder den för att skydda sig mot viruset i Kina just nu. Detta eftersom produkten filtrerar extremt små partiklar och även är anti-bakteriell.

Airinum grundades 2015. Bolaget har utvecklat en ansiktsmask i premiumsegmentet som är effektiv mot bland annat luftföroreningar.

“Jag fick idén när jag bodde i Indien och fick huvudvärk av den dåliga luften”, säger grundaren Alexander Hjertström till Breakit. 

Sedan dess har bolaget byggt upp vad de kallar för ett konsumentvänligt varumärke som ska tackla klimatutmaningarnas påverkan på hälsan.

"I den bästa av världar skulle vår produkt inte finnas"

Försäljningen sker till största delen online och just nu säljs ansiktsmaskerna i över 100 länder. I Kina finns produkterna på Alibabas Tmall och där har försäljningen tagit fart de senaste åren. Alexander Hjertström  ser också att försäljningen ökar på platser där stora skogsbränder härjar – nu senast i Australien.

"Det är en svår balans för man skulle kunna säga att vi kapitaliserar på miljöproblem. I den bästa av världar skulle vår produkt inte finnas. Men sanningen är att världen står inför enorma miljö- och hälsoutmaningar och därför är vårt mål också att försöka öka medvetandet kring miljön och bidra till ökad kunskap. Många som tar små steg kan göra stora skillnader och till slut påverkas både företag och politiker och effekterna blir märkbara”, säger Alexander Hjertström.

Airinum har tagit in kapital från en kickstarterkampanj, men även från bland andra Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti, Hyper One och DHS Venture Partners med Lars Lindgren i spetsen. Även det nystartade investmentbolaget Muniria har satsat på bolaget.

Airinum omsatte nästan 9 miljoner kronor 2018 och gjorde en förlust på 6,3 miljoner. Planen framåt är att ta in mer pengar, fortsätta växa och att utveckla fler produkter.

“Vi växte ganska bra förra året och har onekligen bra start på det här året men vårt fokus nu ligger inte på att bli lönsamma utan att fortsätta växa”, säger Alexander Hjertström. 

Läs mer