Second hand-tjänsten Sellpy grundades i slutet av 2014 och har sedan dess ökat omsättningen varje år. 2018 omsatte bolaget 120 miljoner och i oktober förra året köpte H&M majoritetsposten i bolaget.
Affärsmodellen går ut på att du lämnar över dina gamla kläder till Sellpy, som sedan sorterar ut det som har försäljningspotential och lägger ut det till försäljning via sin sajt och Tradera. Sellpy tar sedan hälften av intäkterna från produkterna de lyckas sälja. Resten av kläderna skänks till välgörande ändamål.
Men det är inte bara positiva tongångar runt företaget. Bolaget saknar kollektivavtal och enligt anställda som Expressen har pratat med är personalomsättningen stor.
“De flesta är här i max sex månader. Det är dålig lön och ganska enformigt arbete, folk pallar inte att vara kvar längre”, säger en anställd som är anonym.
“Det är som ett rullande band av människor.”
Poängsystem för lönerna
Istället för kollektivavtal använder sig bolaget av ett eget system där ingångslönen är 110 kr i timmen, skriver Expressen. Lönen kan sen öka med ett poängsystem där det förutom att sortera kläder snabbt och rätt även ingår att vara social.
Grundaren och vd:n Michael Arnör har inte velat ställa upp på en intervju med Expressen men bekräftar i ett mejl till tidningen att poängsystemet och att personalomsättningen är stor på företaget, men menar att det inte har att göra med dåliga villkor.
“Många av våra anställda är yngre och studerande”, skriver han.
“Detta gör det relativt vanligt att man jobbar på Sellpy under en kortare period för att sedan gå vidare.”
Sellpy har tidigare sagt att de ser positivt på fackligt engagemang och att de på sikt vill teckna kollektivavtal.
2018 redovisade Sellpy en förlust på 15 miljoner kronor. Enligt bolagets vd Michael Arnör kommer bolaget att redovisa en rekordförlust på cirka 20 miljoner kronor för 2019.