Sök ikon

Hittade inga bra produkter – tre år senare omsätter hon 22 miljoner på koreansk hudvård

Cecilia Ortmark Söder. Foto: Press

När Cecilia Ortmark Söder flyttade hem från Asien saknade hon den koreanska hudvården så mycket att hon själv började att sälja den.
"I början packade jag allt och skrev små handskrivna lappar i varje paket".
Nu omsätter hennes snabbväxande bolag Glowid över 20 miljoner kronor.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

För sju år sedan packade Cecilia Ortmark Söder ihop sitt liv i Sverige och flyttade till Korea. Hennes man hade fått ett erbjudande om arbete i Seoul, och eftersom hon själv var mammaledig med deras fyra månader gamla dotter var timingen perfekt. 

Familjen skulle stanna ett halvår men trivdes så bra att de hela tiden fortsatte att förlänga vistelsen. Under den tiden hann Cecilia Ortmark utveckla en ny hobby – att djupdyka i koreansk hudvård. 

”Jag hade intresse för hudvård innan men det blev tio gånger starkare i Korea. De har en fantastiskt marknad med över 22.000 skönhetsmärken”, berättar Cecilia Ortmark Söder.

Hon beskriver det som att Korea ligger minst tio år före resten av världen i utvecklingen av hudvård. Dels för att målgruppen är krävande, men också för att nya innovativa produkter ständigt utvecklas med hjälp av milda och naturliga ingredienser kombinerat med ny teknologi. 

Dottern hann bli tre år innan familjen återvände till Sverige. När Cecilia Ortmark Söders lager av koreansk hudvård började att tryta gav hon sig ut på jakt efter nya produkter – men gick bet. 

”Jag tyckte inte att produkterna här hade samma kvalitet då det ofta var dubbelt så dyrt och inte lika bra. Där startade min frustration."

Cecilia Ortmark Söder, som är utbildad ekonom med en bakgrund inom marknadsföring, bestämde sig för att ta saken i egna händer.

Samarbetar med H&M & Skincity 

2017 startade hon Glowid ab. Bolaget är en exklusiv distributör för ett antal koreanska hudvårdsmärken i Sverige, Danmark, Finland och Norge. 

Bland de största återförsäljarna finns Skincity och H&M-satsningen & Other Stories igenom vilka de distribuerar i hela Europa. 

”Vi har valt att bara ta in fem utvalda märken. Det är en tydlig strategi då vi vill kunna våra märken och lanserad dem var och en för sig. Vi har valt att gå smalt med distributionen och har ett nära samarbete med både leverantörer och återförsäljare". 

Parallellt med detta säljer Glowid produkterna genom egen hemsida. Tanken var att sidan främst skulle sprida kunskap om koreansk hudvård, men i dag har satsningen växt till en omfattande e-handel. 

I det brutna räkenskapsåret, som avslutades i mars förra året, omsatte Glowid 16,5 miljoner kronor. Det innebär att omsättningen mer än dubblades jämfört med perioden innan. 

"Vill styra allting själv"

Enligt Cecilia Ortmark Söder är det ett utökat fokus på marknadsföring och distribution som ligger bakom uppsvinget. Samtidigt föll vinsten från runt en miljon kronor till nära nollan. 

Grundaren förklarar att bolaget, med sina tre anställda, växt så snabbt att hon tvingats lägga ut lagring och packningen på externa partners, vilket ätit upp vinsten. 

”Vid starten gjorde jag allting. Jag skötte PR, marknadsföring och hade lagret hemma i min walk in closet. Vi växte snabbare än jag trodde. Nu satsar vi på att anställa istället, ta så mycket som möjligt inhouse och skära ned konsultkostnaderna”.  

I nästa bokslut, som avslutas i mars, beräknas omsättningen uppgå till runt 22 miljoner kronor med positivt resultat. 

Glowid har växt organiskt utan externt kapital. 

"Vi har byggt upp kapitlet och målet har också varit att styra allting själv och inte ha någon annan som ställer krav”.

Målgruppen är framförallt kvinnor, men också en hel del manliga kunder.  Cecilia Ortmark upplever inte att det finns så många svenska bolag som enbart satsar på koreanska märken Men visst är hudvård en tuff bransch att slå sig in i. 

Fokuserat på den personliga tonen 

Sociala medier, som Instagram, Facebook och Youtube, har varit viktigt för bolagets tillväxt. Glowid har inte lagt några större summor på marknadsföring och arbetar inte med betalda influencer-samarbeten. 

”Många av de första kunderna vi hade har också blivit ambassadörer som pratat om våra märken och produkter med sina följare. Det är framförallt det vi växte på i början och vi har varit väldigt aktiva på Instagram". 

Glowid har lagt fokus på att skapa engagemang genom att följa konton och grupper kopplade till skönhet och livsstil, samt vara aktiva med kommenterar och svar på sociala medier. 

"Jag tror att många kunder känner den personliga touchen. I början packade jag allt och skrev små handskrivna lappar i varje paket och skötte kontakt med kundservice. Det är väldigt viktigt med den här personliga känslan”, säger Cecilia Ortmark Söder. 

Läs mer