Sök ikon

Funnel landar monsterrunda – "Vi var tvungna att sätta stopp"

Ledningsgruppen i Funnel, från vänster: Sven Hamberg, Chief Product Officer. Per Made, medgrundare och Chief Commercial Officer. Fredrik Skantze, medgrundare och VD. Per Mellqvist, CTO.

SaaS-succén Funnel tänkte ta in 200 miljoner kronor i riskkapital men intresset var så stort att man dubblade nyemissionen.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Funnel seglade under hösten upp som ett av Sveriges hetaste techbolag. Intresset lär inte bli mindre av att bolaget nu stänger en riktigt monsterrunda. 

Totalt får bolaget in 450 miljoner kronor i riskkapital – mer än dubbelt så mycket som den ursprungliga planen.

“Intresset var väldigt stort men vi var tvungna att sätta stopp någonstans”, säger Funnels vd och medgrundare Fredrik Skantze.

Tillsammans med Per Made grundade han bolaget 2014. Förenklat är Funnels affärsidé att göra livet enklare för marknadsförare. Funnels verktyg gör det möjligt att automatisera data från många olika marknadsföringskällor i realtid. Syftet är att ge företag en bättre helhetsbild över sina investeringar i onlinemarknadsföring. Historiskt är det data som marknadsavdelningar i hög utsträckning handjagat och knackat in Excel-ark.

Funnel surfar på digital marknadsföringsvåg

“För några år sedan hade vi flest kunder bland e-handlarna men när marknadsföringsbudgetarna flyttas över allt mer till online blir alla de riktigt stora varumärkena potentiella kunder”, säger Fredrik Skantze som idag har företag som Klarna, SAS och Trivago på kundlistan.

Den snabba förflyttningen från traditionella marknadsföringskanaler till digitala har spelat Funnel perfekt i händerna. Det märks inte minst i försäljningssiffrorna som rakat i höjden.

I december låg de årligt återkommande intäkterna på drygt 100 miljoner kronor, det som på branschspråk kallas för ARR (annual recurring revenue). Det är en fördubbling jämfört med samma period året innan och under 2020 är målet att i december vara uppe i en återkommande intäkt på årsbasis på 200 miljoner kronor. Som för alla så kallade SaaS-bolag (molnbaserade tjänster som säljs via prenumerationer) tar det tid innan intäkterna går förbi kostnaderna – även om den underliggande verksamheten är lönsam.

Det märks i Funnels resultaträkning som 2018 visade en förlust på 39 miljoner samtidigt som omsättningen blev 50 miljoner kronor. Bokslutet för 2019 är inte klart men prognosen är att omsättningen nästan dubblas till cirka 100 miljoner kronor och att förlusten blir drygt 50 miljoner kronor.

Funnel-chefen kan ta förluster

“Jag är inte orolig så länge vi skapar stora värden i verksamheten och fortsätter att dubbla försäljningen”, säger Fredrik Skantze.

Och han har alltså inte haft några som helst problem att sälja in sitt case till vare sig nya eller befintliga investerare. I nyemissionen på 450 miljoner kronor kommer fondjätten Fidelitys riskapitalgren in som ny storägare. Fidelitys riskkapitalbolag heter Eight Roads och F-Prime och de får tillsammans 14,4 procent av aktierna. Största ägare är fortfarande ett annat riskkapitalbolag, Balderton, med 21,4 procent av kapitalet. Statliga Industrifonden har 11,6 procent av aktierna och SaaS-investeraren Oxx 11,6 procent.

Funnel värderas till runt 1 miljard kronor i transaktionen som alltså innebär att bolaget tillförs 450 miljoner kronor i kapital. Alston Zecha hos nya storägaren Eight Roads kommer också att gå in i Funnels styrelse. I en kommentar säger han:

“Funnel löser ett kritiskt problem för ett växande antal marknadsförare, hela vägen från små till mycket stora bolag. Den starkaste bekräftelsen för oss var att ett antal av våra portföljbolag redan fanns bland Funnels många nöjda kunder”.

Vill du veta mer om Funnel och hur man bygger ett framgångsrikt SaaS-bolag? Läs vår Premium-artikel där grundaren Fredrik Skantze berättar om hur de har lyckats – och vilka misstag de har gjort på vägen. In och läs här

Läs mer