Det svenska fintechbolaget Bynk meddelar i ett pressmeddelandet att de byter namn till Rocker. I samband med namnbytet meddelar bolaget också sina planer på att fortsätta bredda sina tjänster och lansera en ny företagsstrategi, med förhoppningar om att skapa en europeisk neobank.
“Vi bygger en ledande neobank och utvecklar ett allt bredare utbud av finansiella tjänster. Vi vill ge människor större makt och kontroll över sin egen ekonomi, göra det lättare att öka sitt sparande, hantera egna lån och sköta betalningar. Nu ökar vi takten ytterligare med fokus på att ge så många som möjligt tillgång till våra tjänster”, säger Emil Hansson, vd på Bynk i pressmeddelandet.
Bynk kommer fortsatt att vara ett varumärke för konsumentlån inom Rocker. Bolaget har tidigare satsat stora belopp på att marknadsföra sin tjänst och under 2018 visade det sig i form av en förlust på hela 110 miljoner kronor med en omsättning på 36 miljoner kronor.
Samtidigt kommer hela tjänsteutbudet att samlas under varumärket Rocker i en gemensam app. Bolaget kommer exempelvis att utveckla nya spartjänster där användaren ska kunna koppla sitt egna betalbeteende till sparfunktioner.
Att lansera Rocker som ett nytt namn ovanpå Bynk som varumärke ser bolaget inte som något problem.
“Vi har byggt upp ett starkt varumärke i Bynk, så det är något som vi kommer att kunna kapitalisera på för Rocker som helhet", säger Oscar Hyléen, kommunikationsdirektör på Bynk.
Under 2019 har Bynks intäkter ökat med hela 180 procent, enligt bolaget själva. Det innebär att nettomsättningen under fjolåret landade på över 100 miljoner kronor. Något resultat har inte kommunicerats.
“Vi har vuxit snabbt och etablerat en stark plattform att skala upp från. Nu inleder vi vår internationalisering med målet att sätta ned foten i ett antal nya länder under året. Vi lanserar samtidigt Rocker som nytt företagsvarumärke för att optimera förutsättningarna för en framgångsrik expansion”, säger Emil Hansson.
Av pressmeddelandet framkommer också att Rocker parallellt med expansionen i Europa kommer att undersöka möjligheterna att börsnotera bolaget. Enligt Emil Hansson är det däremot ingen brådska att fullborda den processen.
"Vi är välkapitaliserade i dagsläget, så vi har inget omedelbart behov av nytt kapital. Vår internationella expansion kan så klart på sikt kräva ytterligare kapital. Så därför tittar vi på börsen som ett alternativ."