Sök ikon

Sveriges hetaste e-handlare avslöjar: Så jobbar vi med "serial returners"

Foto: Istockphoto

I höstas gick e-handelsjätten Boozt ut med att de väljer att bannlysa kunder som har ett osunt returbeteende. Nu öppnar ytterligare minst två stora svenska e-handlare för att göra samma sak, kan Breakit berätta.

I den här artikeln avslöjar grundare och toppchefer på Nakd, Caliroots, Sportamore, Chiquelle, Cellbes, Bubbleroom och Bymalina hur de jobbar med fenomenet.

Vi kan också berätta att Sveriges kanske absolut tyngsta investerare inom e-handel personligen har drabbats – och själv blivit blockad från att handla.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

En liten klick kunder utnyttjar e-handlarnas generösa returvillkor till max och skickar tillbaka mängder av varor. Fenomenet kallas “serial returners” och har fått både stora och små e-handlare att surna till.

Den brittiska e-handelsplattformen Asos började exempelvis redan ifjol stänga av kunder som sätter i system att köpa massor av varor och sedan skicka tillbaka dem. 

För några månaders sedan gick även den svenska e-handelsjätten Boozt ut med att de har börjat stänga av kunder som returnerar orimligt mycket.

Bolaget menar att e-handelsmarknaden är redo för det här nu.

...

Läs mer