Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Så mycket pengar ska Breakit dra in i år – är min budget realistisk?

Camilla Björkman, vd på Breakit. Foto: Daniel Ivarsson

Camilla Björkman, vd på Breakit, har spikat hur mycket pengar Breakit ska dra in under 2020.

Men hur ska man som startup egentligen tänka när man sätter ihop en budget?

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Del 5 av Camilla Björkmans artikelserie “Vd-resan på 100 dagar”. Dag 39.

Jag hade prokrastinerat i det längsta. Sagt till både mig själv och delar av styrelsen att jag behövde vara ute med mina medarbetare och dra in pengar – inte stapla siffror i ett excelark.

Men när vi började gå in i december gick det bara inte att undvika: jag var tvungen att spika budgeten för 2020. Och när jag i samma veva gick ut och sa att jag skulle vända Breakit på 100 dagar blev det plötsligt rejält bråttom.

Så hur gör man en realistisk budget i en startup? Hur hårt ska man satsa – och hur taktisk behöver man egentligen vara som vd? 

Fråga 1: Hur högt ska jag sikta?

Vad är egentligen en bra tillväxt för ett bolag som Breakit? Jag funderade på detta en hel del. Från 2018 till 2019 växte vi med 50 procent – från nästan 14 miljoner kronor till 21 miljoner. Men då var också 2018 ett riktigt skitår omsättningsmässigt (vilket Olle Aronsson, vår ena grundare och dåvarande vd, skrev om här), så ökningen kändes inte realistisk att upprepa till nästa år.

Breakits ekonomiska plan har dessutom ändrats rejält. Vi drog som så många startups igång med den härligt naiva inställningen att vi skulle ta över världen och snabbt omsätta hundratals miljoner. Men sen insåg vi – som så många andra startups – att det tar betydligt mer tid än vad man tror och att det inte funkar för alla att skala i rekordfart. 

Istället har vi landat i följande:

  • Vi ska ställa om mot lönsamhet och vinst i stället för att bränna mer pengar på att bygga omsättning.

  • Vi ska svänga om mot mer återkommande intäkter (till exempel med vår premiumsatsning) istället för att bara förlita oss på medieköp som är mer osäkra.

  • På så sätt ska vi bygga ett större värde på Breakit.

Så mot bakgrund av det, vad betydde det här för mig när jag skulle sätta min första bolagsbudget för 2020?

Fråga 2: Vad är styrelsens förväntningar?

För att börja nysta i ett svar tog jag upp frågan på ett styrelsemöte (där också Breakits grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell sitter). Jag ville höra vad styrelsens förväntningar var. Vad tyckte de var en rimlig omsättning och vinst för 2020?

Det var både bra och dåligt, med facit i hand. Bra för att frågan kom upp och vi kunde prata om den. Dåligt för att det är nästan omöjligt för styrelsen att svara på. Hur ska de i sittande möte kunna ge en realistisk siffra, om jag inte förberett dem med ganska så omfattande information? Nu tog diskussionen fart ändå, som alltid på våra styrelsemöten, men det var först efter att jag själv dragit ungefär var jag trodde att vi skulle landa.

Fråga 3: Vilka ska sätta budgeten?

Parallellt behövde jag förstås räkna själv – ihop med mina budgetansvariga kollegor. Ett misstag jag gjort förut är nämligen att bara sätta ihop en budget som mina medarbetare ska leverera på. Ingen bra idé. Dels är siffrorna inte förankrade med dem, dels kommer de inte att känna samma ansvar. 

Men: jag har också gjort misstaget att låta andra sätta sina budgetar själva, utan riktlinjer från mig. I nio fall av tio blir då intäkterna för låga och kostnaderna för höga. Den här gången blev det lite av en kombination – vilket funkade bra.

Fråga 4: Vad är både realistiskt och utmanande att dra in?

Hur mycket ska Breakit dra in 2020? Det är förstås den svåraste frågan. Ett vanligt misstag tror jag är att gå efter hur mycket man har att sälja – inte vad man tror kunderna är beredda att köpa. Ett exempel: När vi drog igång vår premiumsatsning sa folk till oss på Breakit att  det går att konvertera 5 procent av ens läsare. Det skulle kunna innebära över 30 miljoner kronor på ett år. Hela Breakit omsätter idag strax över 20 miljoner.

Dit kan vi säkert nå i framtiden, men första året känns det såklart helt orealistiskt. Vi la oss istället på knappt 4 miljoner kronor, baserat på vad vi sålt under hösten och magkänsla/erfarenhet.

Samtidigt får man ju inte vara för pessimistisk, eller hur? För mig är budgeten inte bara ett sifferdokument som jag och mina medarbetare mäts på. Den ska vara ett verktyg som vi kan jobba med i det dagliga, fira när det går bra och lägga in en extra växel när det går mindre bra. En balansgång helt klart. Jag landade till slut i budgeten i slutet av den här texten.

Fråga 5: Hur taktiskt ska jag tänka som vd?

Men innan jag skickade iväg budgeten till styrelsen var jag tvungen att tänka till. Trots allt är det jag som är ytterst ansvarig för att leverera på det här. Behövde jag tänka taktiskt på något sätt, och i så fall hur? Och det handlar ju inte bara om mig. Alla (medarbetare, aktieägare, styrelsen) känner sig bra när siffrorna sitter.

Vissa drar därför ner budgeten lite inför styrelse och ägare, för att så att säga “under promise, over deliver”. Det finns också de som sätter en högre budget för sina medarbetare, för att ha marginal.

Så hur gjorde jag? 

  • Jag gjorde inga justeringar gentemot styrelsen, jag tycker att budgeten är realistisk och att vi nog snarare kan överträffa den.

  • Däremot kommer jag att dra upp vissa siffror internt. Det är alltid bra med marginal, det vinner alla på.

Så hur blev den slutgiltiga budgeten?

Med Breakits nya fokus på vinst och en större andel återkommande intäkter bestämde vi detta:

Intäkter

Annons: 13,3 miljoner kronor (12,5 milj)

Event: 10 miljoner kronor (8,4 milj)

Premium: 3,8 miljoner kronor (150’ kr)

Totalt: 27 miljoner kronor (+28 % från 2019)

Kostnader 

Totalt: 26 miljoner kronor (+14 % från 2019)

Rörelseresultat: +1 miljon kronor (vi går från runt –2 miljoner kronor i förlust och vrider om en del av våra intäkter till återkommande)

Marginal: 3 % (kommande år ska vi förstås öka mer, men det här är vårt förlust-till-vinst-år)

Vad säger ni om denna budget? För defensiv, rimlig eller för utmanande? Kom hemskt gärna med era inspel på camilla@breakit.se! Jag avslutar med startbilden på budgeten jag skickade till styrelsen:

 

 

HELA VD-RESAN PÅ 100 DAGAR (HITTILLS):

Läs mer