Sök ikon

Slukade svenska träningsappen – nu tar Classpass in 2,7 miljarder

Classpass Norden-chef Malin Torstensson. Foto: Press

Pressar de lokala konkurrenterna.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Amerikanska Classpass intog nyligen den svenska marknaden, genom att köpa upp den lokala konkurrenten Fitnesscollection. 

Med ett medlemsskap hos Classpass kan användarna boka in sig på klasser på en rad olika gym och träningsstudios.

Nu står det klart att bolaget stärker kassan genom att ta in 2,7 miljarder kronor i en nyemission. Pengarna kommer bland annat från riskkapitalbolagen L Catterton och Apax Digital.

Pengarna ska bland annat användas till att växa i Norden. 

“Med hjälp av den nya investeringen kommer vi under 2020 att lägga till hundratals nya studios i regionen och göra förstklassiga gym- och träningspass tillgängliga för ännu fler medlemmar”, säger Malin Torstensson, tidigare vd för Fitnesscollection och nu Norden-chef för Classpass, i ett pressmeddelande.

Bolaget grundades 2013 och finns idag finns bolaget på 28 olika marknader. 

På den svenska marknaden finns bland annat konkurenterna Swiftr och Bruce. Just nu utreder Konkurrensverket ett ärende där Swiftr och Classpass anklagar Bruce för att bryta mot konkurrrenslagstiftningen genom att låsa in kunder i exklusivitetsavtal. 

Läs mer