Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Efter uppförsbackarna – Mini Rodini plockar in Jonas Meerits i styrelsen

Cassandra Rhodin, grundare av Mini Rodini. Foto: Pressmaterial från Mini Rodini.

Hajpade varumärket ritar om styrelsen.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

För snart femton år sedan grundade Cassandra Rhodin barnmärket Mini Rodini, då hon själv hade problem med att hitta kläder hon gillade till sin son. De lekfulla och färgglada kläderna har gjort succé och gått på export världen över, bland annat till Kina. Cassandra Rhodin har tidigare berättat om sin resa med Mini Rodini. 

Under 2018 tuffade Mini Rodini på mot 200 miljoner kronor i omsättning  Ett imponerande resultat – men årsredovisningen vittnar samtidigt om att det hackade i lönsamheten.

Under 2018, när Mini Rodini för första gången presenterade en koncernredovisning, landade omsättningen på 197 miljoner kronor med ett resultat på 4,6 miljoner kronor efter finansiella poster. Året innan redovisade det svenska moderbolaget 177 miljoner kronor i omsättning med ett resultat på 14,5 miljoner kronor. 

Mini Rodini med ny ordförande

Nu har Mini Rodini börjat stuva om i organisationen. Offentliga handlingar visar att bolaget plockade in Jonas Meerits som ny styrelseordförande i november förra året. 

Jonas Meerits har tung erfarenhet från e-handel och retail och har bland annat varit vd för J Lindeberg och suttit i styrelsen för bolag som Ellos och Happy Socks. I dag sitter han bland annat i styrelsen för e-handelsbolaget Eleven och arbetar inom riskkapitalbolaget Scope. 

"Jag ser stor potential i Mini Rodini och är glad att ha blivit tillfrågad. Det är ett väldigt inspirerande bolag med ett internationellt gångbart koncept som också ligger helt rätt i tiden. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet av att växa andra starka varumärken till nästa nivå", säger Jonas Meerits. 

Jon Sandin är medgrundare av Mini Rodini.

"Det känns jättekul att ha Jonas med i styrelsen på Mini Rodini. Jonas erfarenheter av att utveckla klädbolag och varumärken kommer väl tillpass i vår fortsatta expansion”, säger Jon Sandin.

Förändringarna innebär att Magdalena Rodell Andersson, som varit ordförande för Mini Rodini sedan 2014, lämnat sin post.  Magdalena Rodell Andersson har bland annat en bakgrund som finanschef för Filippa K och är i dag finanschef på samt sitter i styrelsen för OKQ8 Skandinavien. 

Jon Sandin säger att de senaste fem åren inneburit en spännande tid där det hänt mycket i branschen. 

"Magdalena har bidragit med massor av kunskap och engagemang och varit med och lagt grunden för en fortsatt fin utveckling för bolaget. Nu går vi in i en ny fas med nya utmaningar och då är det naturligt att det kommer en ny ordförande", säger Jon Sandin. 

Butiksdöden slår mot Mini Rodini 

Vi har ännu inte siffrorna för 2019, men årsredovisningen från 2018 visar att det varit tufft för Mini Rodini, något som bekräftas av bolagets vd Håkan Ström.

”Vår kostnadsbas var under 2018 dimensionerad för en fortsatt hög tillväxt som tyvärr inte infriades. Vi hade också en negativ utveckling av våra marginaler”, skriver Håkan Ström i ett mail till Breakit. 

Sämre försäljningsutveckling, negativ utveckling av kronan och ökade personalkostnader pekas ut som sänken i rapporten. Håkan Ström kopplar även den avtagande tillväxten till den pågående omställningen i handeln. Han pekar på att många mindre butiker drabbats, vilket även påverkat Mini Rodini. 

”En mycket stor del av distribution och försäljning av barnkläder har skett i mindre fristående butiker. Vi ser nu att många av dem tyvärr stänger eller minskar sina verksamheter”, säger Håkan Ström. 

Han uppger även att problem med den egna e-handeln påverkade försäljningsplanerna. 

Satsat i Kina och London 

Under förra våren lanserades en Mini Rodini-butik på den kinesiska e-handelsplattformen T-mall samt i London. Samtidigt lades butiken i Finland ned och det finska dotterbolaget har avvecklats då det inte utvecklats som förväntat. 

Under 2018 och 2019 har Mini Rodini fortsatt göra investeringar och förändringar i syfte att skapa högre tillväxt och lönsamhet, berättar Håkan Ström.  

Han vill inte uppge siffror men säger att satsningarna gett resultat. 

”Vi har gjort förändringar och investeringar i vår organisation, butiksled, interna processer, bytt ut externa samarbetspartners samt mer än dubblat investeringen i vår egen e-com plattform", säger Håkan Ström. 

Läs mer