På tisdagsförmiddagen blev det klart att riskkapitalbolaget Accent köper 55 procent av svenska Global Attractions. Det är ett Malmö-bolag som idag säljer lekland, bollhav, vattenrutschkanor och andra barnfavoriter till hela världen.
Omsättningen har växt kraftigt de senaste åren och hamnade ifjol på runt 350 miljoner kronor. Lönsamheten är också god och resultatet blev 2019 närmare 40 miljoner kronor. Vad Global Attractions värderas till i affären är hemligt, men en försiktig gissning bör ligga på minst en kvarts miljard kronor.
Största ägare (drygt 60 procent) innan Accents köp är vd:n Mikael Wettergren. Han säljer en del av sina aktier i affären men kommer fortsätta som vd och ha kvar cirka 25 procent av aktiekapitalet.
“Jag kan inte kommentera köpeskillingen men priset var inte det som avgjorde. Vi ville ha in en partner som kan hjälpa oss att ta nästa steg”, säger Mikael Wettergren.
När Breakit når honom är han i Vietnam för att leverera en vattenanläggning till en nöjespark.
“Vi växer på alla marknader men i Asien är tillväxten starkast just nu”, säger Mikael Wettergren.
Med riskkapitalisterna från Accent i ryggen är han beredda att gasa ännu mer:
“Vi ska bli störst i världen som leverantör till nöjesindustrin. Inom fem år ska vi omsätta över en miljard”, slår Mikael Wettergren fast.
Vd:n Mikael Wettergren: "Beckham köpte en anläggning"
Han började som event-arrangör på köpcenter runt om i Sverige. Efterfrågan var stor men efter några år undrade en av hans kunder om de inte gick att ordna en mer permanent lösning.
“Mikael, jag lägger miljoner på dina event men det är bara tillfälliga insatser jag vill ha något som funkar över tid, sa den här kunden till mig. Det var då vi kom på att vi skulle börja bygga lekland”, minns Mikael Wettergren.
Idag är Global Attractions leverantör till Leos lekland, Mcdonalds, Sats och en rad andra stora aktörer. Men på kundlistan står också fotbollsstjärnan David Beckham och prins Daniel.
“Vi sålde lekland till prins Daniels gym och Beckham köpte en anläggning privat till sina barn”, säger Mikael Wettergren.
Indirekt har han varit en av butikdödens stora vinnare. För att fortsätta locka kunderna till butikerna trots konkurrensen från e-handeln blir Mikael Wettergrens lekanläggningar en viktig konkurrensfördel för handlarna. Dessutom har butiksnedläggningarna skapat fler lediga ytor i köpcenter och varuhus.
“Vi är relevantare än någonsin för köpcenter. Butiksdöden gör det ännu viktigare att skapa mötesplatser där vi och till exempel restauranger är viktiga komponenter”, konstaterar Mikael Wettergren.