Den tungt uppbackade svenska startupen Voi har på kort tid vuxit fram som en storspelare på marknaden för elsparkcyklar.
På den europeiska marknaden konkurrerar de bland annat med aktörer som Lime, Bird och Tier. De stora spelarna är däremot inte ensamma på marknaden. Under 2019 växte det fram mängder av små bolag som ville pröva lyckan på elscooter-marknaden.
Bara i Stockholm har bolag som Vosh, Ayo, Aimo, Lime, Bird, Voi, Circ, Wind, Moow, Tier och Glyde lanserat elsparkcyklar någon gång sedan Voi först rullade ut på marknaden.
Sedan dess har några av bolagen lämnat för andra marknader eller valt att lägga ned sin verksamhet helt och hållet. Under hösten fanns det 8 aktiva elsparkcykelbolag aktiva i Stockholm.
Tror på slakt bland bolagen
Nu spår Vois medgrundare och vd Fredrik Hjelm att antalet elsparkcykelbolag kommer att minska ordentligt inom ett års tid. Det berättar han för TT (via Di Digital) när han får frågan om hur många aktörer kom kommer att finnas kvar i Stockholm vid årsskiftet 2020/21.
“Tre stycken baserat på vad vi ser redan nu. De svagare aktörerna börjar redan falla av på flera marknader”, säger han.
Vad gäller Voi själva så säger Fredrik Hjelm att de redan idag är lönsamma i vissa städer, däribland Stockholm. Svarta siffror kommer de däremot att kunna visa upp först 2021 eller 2022 säger han till TT.
“Vi har ungefär 14–15 miljoner åkturer. Om en åktur kostar 25 kronor blir det en omsättning på ett par hundra miljoner kronor. 2018 var omsättningen tio miljoner så det har vuxit väldigt mycket. Förlusterna kommer i år vara mycket större än intäkterna men det ligger enligt plan.”
En nyckel för att kunna konkurrera med de amerikanska jättarna ska vara att erbjuda elsparkcyklar som kan laddas till lägre kostnader och med längre hållbarhet än konkurrenternas.