Sök ikon

Han ska få oss att kränga böcker – norska succén Bookis gör inbrytning i Sverige

Lasse Brurok, grundare av den norska bok-appen Bookis

Tidningsutdelare är nyckelspelare för bok-appen Bookis.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Trots att allt färre prenumererar på en papperstidning så rör sig ett finmaskigt nät av tidningsutdelare runt om i Sverige – varje natt.

Det är ett faktum som den norska entreprenören Lasse Brurok kapitaliserar på med sin startup Bookis.

Med hjälp av tidningsbuden har han skapat ett helt nytt sätt att sälja begagnade böcker. Så här går det till:

# Du letar fram en bok du vill sälja och scannar, med hjälp av mobilen, av den så kallade ISBN-koden som brukar sitta på baksidan. Då registreras all relevant fakta om boken i systemet.

# I nästa steg bestämmer du priset på boken. När en köpare nappat så stoppar du din bok i brevlådan.

# Tidningsbudet plockar upp boken samma natt – och några dagar senare lägger ett annat tidningsbud boken i köparens brevlåda. 

“En viktig orsak till att folk inte säljer sina begagnade böcker är att det varit för krångligt både att hitta en köpare och leverera böckerna. Med vårt system löser vi detta”, säger Lasse Brurok.

Bookis intäkter kommer via den fraktavgift på cirka 40 kronor som köparen betalar.

Siktar på studentstäder

I Norge, där man också har ett utbyggt system av tidningsutdelare, har tjänsten blivit en stor framgång. Sajten har det största utbudet av titlar i Norge och under året har drygt 50.000 transaktioner skett.

“Vi har över 60.000 användare i Norge. Första året omsatte vi 2 miljoner kronor och 2019 kommer vi omsätta runt 14 miljoner kronor”, säger Lasse Brurok.

Det går att köpa både begagnade och nya böcker via Bookis. Bolaget tecknade nyligen ett avtal med Förlagssystem i Falun som blir leverantör av nya böcker. Bookis kommer inte äga några böcker själva eller ha något lager.

"Vi är en marknadsplats för böcker", säger Lasse Brurok.

En smyglansering har skett under hösten men i januari kommer Bookis göra en större satsning i Sverige.

"Vi kommer synas en hel del i sociala medier och kommer också jobba med mikro-influencers som är starka bland studenter och bokälskare", säger Lasse Brurok och fortsätter:

“Vi har börjat i Stockholm och kommer att rikta in oss på större studentstäder. Kurslitteratur är en intressant nisch”, säger Lasse Brurok.

Nytt riskkapital på väg in

I höstas gjorde Bookis en nyemission på 5 miljoner kronor och bolaget är nu på väg att ta in ytterligare uppemot 20 miljoner kronor för att gasa expansionen. 

“Att kunna skicka böckerna via tidningsbuden är något som uppskattas både av köpare och säljare. Jag tror att fler e-handlare kommer använda sig av den här distributionen framöver”, säger Lasse Brurok.

Bakom distributionen både i Sverige och Norge står stora mediekoncerner. I Sverige heter distributören Premo som ägs av Dagens Nyheter (Bonnier) och Svenska Dagbladet (Schibsted).

Läs mer