Förra året växte Cykelkraft, som säljer cyklar samt tillbehör på nätet, med 75 procent. Omsättningen landade på nära 260 miljoner kronor.
Bolaget öppnade också 6 fysiska butiker på kort tid.
Men Cykelkraft har på senare tid fått ekonomiska problem och i slutet av oktober gick bolaget in i rekonstruktion. Den har dock misslyckats och nu går bolaget i konkurs.
Cykelkrafts vd Torkel Hallander berättar för Breakit att bolaget under en längre tid har försökt få in riskkapital för att finansiera sin snabba tillväxt. Redan under hösten 2018 fick bolaget problem att betala fakturor till leverantörer.
"Vi erbjöd till och med att lämna tillbaka produkter till leverantörerna men de tyckte vi skulle köra på", säger han.
Kunde ha sålts för 287 miljoner
Enligt Torkel Hallander var bolaget nära att säljas i februari i år.
"Vi fick ett bud på 287 miljoner och affären var nära men köparen drog sig ur. 10 månader senare fick jag dra ner brallorna rejält. Då försökte jag sälja bolaget till en värdering på 30 miljoner kronor", säger han till Breakit.
Men ingen köpare nappade och bolaget påbörjade en rekonstruktion som Torkel Hallander satte stort hopp till. Men nu står det klart att den misslyckas.
”Några stora fordringsägare har valt att aktivt motsätta sig fortsatt rekonstruktion”, säger han.
Enligt Torkel Hallander är konkursen ett tecken på att hela e-handelsbranschen har det tufft.
"Prisjämförelsesajter och dyra sökord på google pressar marginalerna samtidigt som riskkapitalisterna inte längre vill ta så stor risk", säger han.
Vad har du själv för ansvar?
"Jag har självklart också gjort en massa fel, bland annat kanske vi öppnade för många butiker på en gång. Men på det stora hela har det funnits en värderingsbubbla inom e-handel som har pyst ut de senaste två åren"
Uppstod problem under rekonstruktionen
Niklas Emthén är Cykelkrafts rekonstruktör. Även han uppger att det huvudsakliga skälet till att det inte gått vägen är att två större leverantörer motsatt sig fortsatt rekonstruktion och ackordförslag.
”Storleksordningen gällande leverantörskulderna har legat mellan 80-90 miljoner kronor”, säger Niklas Emthén.
Han uppger vidare att det uppstått problem under rekonstruktionen.
”Det tog ett tag innan flera leverantörer började leverera, vilket de har en skyldighet att göra under rekonstruktion. Så det blev ett stort försäljningstapp på grund av uteblivna leveranser”.
Konkursförvaltaren: "Finns visst intressen"
Lars-Henrik Andersson är konkursförvaltare. Han berättar att det härnäst väntar en konkursutförsäljning mot konsument. Det vill säga utförsäljning av varor på nätet och i de sex fysiska butikerna.
”Parallellt med det kommer vi att försöka sälja helheten, rörelsen med plattform, och vi ser redan nu att det finns ett visst intresse”, säger Lars-Henrik Andersson.
Han vill ännu inte uttala sig om vilka värden som finns i bolaget eller möjligheten för fordringsägarna att få sina pengar.
Cykelkraft har runt 120 anställda som kommer att innefattas av den statliga lönegarantin.
”De har en stark försäljning på webben, det är en bra verksamhet som förmodligen vuxit lite för snabbt för att orka fortsätta", säger Lars-Henrik Andersson.
Breakit har tidigare berättat historien om Cykelkraft, som grundades av Christoffer Tyrefors.
“Att vi satsade på just cyklar berodde på att vi såg en affärsmöjlighet för e-handel där men det kunde lika gärna ha blivit skidor”, sade han då.
Förra året gick bolaget back med 3,7 miljoner kronor. Samtidigt gjordes då en rad kostsamma satsningar, vilket framgår av årsredovisningen. Bland annat har bolaget utvecklat egen mjukvara och gjort stora satsningar på att automatisera lagret. Man har också expanderat utanför Sverige, till Finland och Danmark.
Var underfinansierade
Enligt handlingar från tingsrätten som Breakit tidigare tagit del av låg bolaget då back 28 miljoner kronor för 2019. Av handlingarna framgår vidare att bolaget varit underfinansierat samt att förlusterna i sin tur finansierats genom leverantörskrediter.