I höstas slog Konsumentombudsmannen (KO) ned på Jollyroom, som är en återförsäljare av barn- och babyartiklar på nätet.
KO ansåg inte att bolagets rea- och utförsäljningskampanjer varit så förmånliga som reklamen gjort gällande och tog Jollyroom till Patent- och marknadsdomstolen. E-handlaren fick betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor och även motta ett så kallat interimistiskt förbud mot vilseledande reareklam.
Nu har Jollyroom hamnat i blåsväder igen. Vid en uppföljning noterade nämligen KO att de brutit mot förbudet – och tog bolaget till domstol igen. Det framgår av ett pressmeddelande.
Vite på 3 miljoner kronor
Den här gången dömer Patent- och marknadsdomstolen Jollyroom till att betala tre miljoner kronor i vite. Domstolen konstaterar att reklamen strider mot förbudet i och med att Jollyroom använder uttryck som ”Allt ska bort!” och ”Shoppa utgående sortiment” utan att priserna varit väsentligt lägre än ordinarie pris.
”Jag är mycket nöjd med Patent- och marknadsdomstolens dom. Det här visar att det kostar att begå upprepade överträdelser av reabestämmelserna. Jag hoppas nu att också andra aktörer som använder sig av samma knep tar lärdom av detta” säger Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
Det här är dock ingen summa som bör påverka e-handlaren nämnvärt, åtminstone inte ekonomiskt. Jollyroom Group omsatte 1,4 miljarder kronor under förra året med ett resultat på 120 miljoner kronor.