Den här artikeln är en del av artikelserien “Vd-resan på 100 dagar”.
Det har blivit skarpt läge. Efter att hela hösten hållit på och tragglat med hur jag ska göra med en av Breakits grundare måste jag sätta ner foten en gång för alla.
Men först lite bakgrund för att ni läsare ska hänga med:
När jag tillträdde som vd tog jag över efter Breakits ena grundare Olle Aronsson. Han är dock i allra högsta grad aktiv på Breakit och ska ratta vår premiumsatsning (betalvägg). Man skulle därför kunna tro att det skulle uppstå en och annan “situation” mellan oss när jag tog över. Skulle han verkligen kunna släppa vd-rollen?
Grundaren – en huvudvärk?
I själva verket har utmaningen kommit från ett annat håll – från vår andra grundare Stefan Lundell. Medan Olle verkar glad över att få grotta ner sig i sitt nya jobb är det Stefan som blivit min stora huvudvärk.
Kort om Stefan: Han är som ni trogna läsare redan vet en profil på Breakit. Som innehållschef ansvarar han för Breakits redaktionella linje framåt. I verkligheten är han involverad i det mesta. Han har ett stort kontaktnät och gräver fram scoop på löpande band, han eldar på oss när det behövs, i våras hoppade han in som annonssäljare och i höstas ryckte han lur och fick in en massa nya premium-prenumeranter.
Alltså: en väldigt viktig person för Breakit. Och inte att underskatta: en person jag tycker mycket om!
Stefan Lundell, en av Breakits grundare.
Samtidigt är han inte särskilt intresserad av att vara chef. Han vill vara med och bestämma – men helst inte ha något formellt ansvar. Bäst trivs han när han får jobba fritt, komma med (för det mesta) grymma idéer (som han dock inte vill ro i land själv) och skriva sin spalt Lundells vecka.
Till sin hjälp har han vår nyhetschef Jon Mauno Pettersson, som i det dagliga rattar nyhetsarbetet och redaktionen. De funkar lite som ett tvåmansteam – Stefan och Jon.
Det har börjat bli rörigt
I flera år har det här funkat bra. Men saker förändras och nu känns det plötsligt...rörigt. Det blir för grottigt att ta er igenom alla detaljer men till syvende och sist handlar det om otydlighet. Vem är egentligen chef och för vad?
Situationen har aktualiserats i och med att vi vuxit. Förut agerade jag, Stefan, Olle och Jon lite mer som när man gör ett grupparbete: vi tog beslut ihop och var involverade i det mesta. Nu när vi vuxit till flera avdelningar, och fått in nya personer och ledare, fungerar den metoden inte lika bra.
Med andra ord: vi behöver anpassa oss efter nuläget på Breakit – inte hänga kvar i gamla strukturer.
En gubbe i lådan
När jag går till botten med det här inser jag att en del av problemet ligger i Stefans – grundarens – roll. Å ena sidan är han någon sorts ledare på redaktionen (och på hela Breakit), å andra sidan vill han inte vara det. Han är som en gubbe i lådan som jag omedvetet behöver förhålla mig till. En gubbe som å ena sidan bidrar med otroligt mycket bra, å andra sidan stör ordningen när jag som vd försöker skapa struktur.
Samtidigt handlar ju det här inte bara om mig. Jag vill såklart att Stefan ska känna sig motiverad och trivas. Inte gå runt och vara livrädd för att tycka till och råka köra över sin nya vd (okej, lite rädd ska han vara).
Så vad skulle jag göra? Diskussionerna har avlöst varandra men hittills har inte mycket hänt. Det är som att jag inte vågat rycka av plåstret.
När jag har analyserat situationen har jag utgått från tre olika alternativ:
- Grundaren fortsätter som vanligt. I vårt fall skulle Stefan vara kvar som innehållschef och reporter. Kan eventuellt funka för oss, men risken är en tilltagande otydlighet och konflikter.
- Grundaren försvinner. I vårt fall är det absolut inte ett alternativ. Varken för Breakit eller för mig.
- Grundaren får en “vanlig" tjänst. I Stefans fall skulle det innebära att han blev reporter på heltid (han är det på deltid idag, resten av tiden gör han lite allt möjligt). Det kan fungera – men risken är att han blir demotiverad om han inte får vara med och bestämma.
Tips från oväntat håll
Vi hade i princip landat i alternativ tre, men det kändes inte klockrent. Jag märkte hur jag nästan lite för mycket tryckte på att Stefan absolut bara skulle skriva på sajten. Det blev inte heller bra. Något ska han väl få bestämma om i sitt eget bolag?
Men så plötsligt fick jag i söndags ett tips från oväntat håll. Jag och Stefan pratade på telefon och ältade återigen försök till lösningar. Vår styrelseledamot Gunilla Ajdert-Lundell, som även är gift med Stefan, hörde vårt samtal. Hon har lång erfarenhet från HR och ledarskap och frågade:
“Kan ni inte hitta på en ny roll till Stefan? Ni kan ju faktiskt bestämma själva hur ni vill göra.”
Ja, varför inte? Där föddes en idé att Stefan kanske kan vara reporter och ja...Breakit-fanbärare? Kulturbärare? Breakits chefsideolog? Eller vad ska vi kalla det?
Det bästa av två världar
Kanske kan vi då få det bästa av två världar. Han slutar som chef och vi gör beslutsvägarna tydligare. Samtidigt fortsätter han som reporter, är vår profil utåt och kan med "fanbärar-hatten" på få vara med och tycka till i olika sammanhang.
Vad tror ni läsare om det här? Gör vi rätt eller fel? Hur har ni som varit i samma situation gjort? Mejla gärna camilla@breakit.se om ni har tips.
Vad Stefan själv tycker? Kort och koncist får det avsluta denna långa text:
Ps. I förra delen av min artikelserie “vd-resan på 100 dagar” skrev jag att jag skulle berätta om de mål vi satt upp för hösten. Jag lovar att återkomma med detta i nästa avsnitt – det här blev kort sagt mer akut.
HELA VD-RESAN PÅ 100 DAGAR (HITTILLS):
-
Del 1: Jag har 100 dagar på mig att vända Breakit – häng med på min resa
-
Del 2: Hur mår Breakit egentligen? Jag avslöjar siffrorna, utmaningarna och hoten
-
Del 3: Han är mitt största problem på Breakit – är det här lösningen?
-
Del 4: Jag har lagt 10 år på att sätta mål – nu har jag äntligen knäckt formeln (här är den)
-
Del 6: Därför skrotar jag ledningsgruppen – 5 frågor (och svar) som ska lyfta Breakit
-
Del 7: Dags att döda våra ”darlings” – här är projekten Breakit måste lägga ner
-
Del 8: Nu avgörs det – så ska jag skapa ett (lönsamt) Breakit 2.0
-
Del 9: Från kris till säljsuccé på ett år – här är vad jag lärt mig
-
Del 10: Kickstart på Breakit – men skulle jag leva upp till förväntningarna?
-
Del 11: Efter 100 dagar kom corona – nu måste jag tänka om (såhär)