Uppdatering: Konkurrensverket beslutade den 11 mars 2020 att inte inleda någon fördjupad utredning i ärendet. Det eftersom man inte anser att det finns "tillräckliga indikationer på ett allvarligt konkurrensproblem som skadar konkurrensen och konsumenterna". Myndigheten skriver i beslutet att det inte innebär något ställningstagande till om förfarandet strider mot konkurrenslagstiftningen eller ej.
För spelbolagen är det viktigt att kunna erbjuda spelarna pengarna på kontot så fort som möjligt vid vinst.
En tjänst som betalbolaget Trustly var tidigt ute med på den svenska marknaden.
Nu menar konkurrenten och utmanaren Zimpler, som tagit fram en liknande tjänst, att Trustly missbrukar sin dominerande ställning på marknaden. Något som Di Digital var först med att rapportera om.
I en anmälan till Konkurrensverket skriver Zimpler bland annat att Trustly har låst in spelbolagen i exklusiva och dyra avtal, samt att de hotat dem med att de som går till en annan tjänst inte längre får tillgång till Trustly.
På så sätt menar Zimpler att Trustly har hindrat dem från att göra affärer med spelbolag med svensk spellicens.
Zimpler säger sig ha bevis på beteendet genom samtal med ett flertal spelbolag, som dock har sekretessbelagts i anmälan. Enligt Zimpler har Trustly 85 procent av den svenska spelmarknaden online.
"Felaktig bild"
När Zimpler presenterade sin tjänst för marknaden 2017 menar man att den togs emot positivt, eftersom den var “väl fungerande och billigare”.
Sedan dess har bolaget försökt sälja in den till spelbolagen utan någon större framgång. Enligt Zimpler beror det på att spelbolagen inte vågar eftersom de då riskerar relationen med Trustly.
I början av 2019 köpte Trustly upp bolaget Entercash, som också hade en liknande tjänst, och fick därmed en ännu större marknadsandel.
I ett svar till Konkurrensverket skriver Trustly att Zimplers bild av konkurrenssituationen är felaktig, och anpassad för att passa in i konkurrenslagstiftningen.
Bolaget menar att det inte går att enbart titta på den del av bolaget som sysslar med betalningar från företagskonton till privatkonton, eftersom det endast är en mindre del av Trustlys totala verksamhet.
Medger exklusivitetsavtal
Trustly medger att de har exklusivitetsavtal med kunder som använder tjänsten Pay N Play, men att det rör sig om ett begränsat antal.
Trustly Group omsatte förra året nära 900 miljoner och gjorde ett resultat på 447 miljoner kronor. Zimpler omsatte samma år 39 miljoner och gjorde ett minusresultat på 677.000 kronor.
Konkurrensverket har ännu inte fattat beslut i ärendet.