Om det är något jag lärt mig den hårda vägen som chef så är det att inte börja förändra verksamheten innan jag har koll på nuläget.
Har du för bråttom med att dra igång en massa förändringar så är risken stor att du tar fel beslut och dessutom misslyckas med att få med dig medarbetarna på resan.
Med de här erfarenheterna i bakhuvudet tillträdde jag min nya roll som vd för Breakit, fast besluten om att först skapa mig en tydlig bild av hur företaget mår. Och först därefter sätta strategin och presentera den för styrelsen och medarbetarna – och dig som läser.
Det var alltså planen. I praktiken visade det lättare sagt än gjort.
För som ny vd känner man ju samtidigt pressen av att snabbt leverera. Knappt hade jag hunnit tillträda som vd innan folk till höger och vänster började fråga mig: ”Vad är din plan med Breakit?”. Och trots min ursprungliga intention så kände jag pressen att ha ett smart svar på den frågan direkt. Helst ackompanjerat av 20 powerpoints och ett inspirerande tal à la Steve Jobs.
Dessutom – precis som i alla andra branscher snurrar det fort i mediebranschen. Kunde jag verkligen lägga en massa tid på att gå runt och "lyssna in" och tänka på strategier? Var det inte bättre att bara köra?
Så hur skulle jag göra? Lägga några månader på att ställa frågor och lyssna in (med risk för att tappa tempo)? Eller pang på rödbetan rulla ut en plan för de kommande åren (med risken att behöva backa och/eller inte få med mig människor)?
Det kanske låter som en enkel fråga men jag funderade mycket på just det här.
Till slut landade jag i att jag kanske skulle kunna göra en kombination. Relativt snabbt efter att jag tillträtt samlade jag därför företaget på en höstkickoff. Jag började där med att visa upp denna bild (klyschig jag vet):
”Jag ser detta som en tvåstegsraket", förklarade jag för Breakits medarbetare. "Den stora raketen symboliserar Breakits långsiktiga vision och mål som jag kommer att presentera i januari 2020. Den lilla raketen symboliserar vår kortsiktiga plan som vi kör på med nu och fram till jul”.
Ungefär samma sak mejlade jag även ut till Breakit styrelse:
Jag vet inte om alla förstod exakt vad jag menade med de där raketerna. Men för mig kändes det bra. Jag hade köpt mig tid att rulla ut en mer gedigen framtidsplan för Breakit, och kunde samtidigt köra på med full fart under hösten.
Med facit i hand var det en bra taktik som jag verkligen kan rekommendera. Men det bygger på att man har någorlunda koll på företaget. Annars är det nog bättre att ha is i magen, lägga tid på att bara ställa frågor och lyssna in. Först därefter presenterar du din plan.
Breakits största hot
Okej, jag hade alltså köpt mig tid och kunde fortsätta med min nulägesanalys av Breakit. Hur då? En av få saker jag verkligen minns från när jag pluggade företagsekonomi i Uppsala var den så kallade SWOT-analysen. Det fick jag nytta av nu.
Våra kära entreprenörs-läsare har säkert koll på detta verktyg men det går alltså ut på att lista företagets styrkor (strengths), svagheter (weaknesses), möjligheter (opportunities) och hot (threats). Med hjälp av analysen kan man sedan dra slutsatser om vad som behöver göras framåt.
Sagt och gjort – jag gjorde en SWOT-analys av Breakit. Det var inte jättesvårt – jag har trots allt jobbat här ett tag. Kanske var det lite för lätt – ska jag vara självkritisk borde jag tagit mig tid att intervjua andra om deras bild av Breakit. Nu blev det mer att jag visade upp mina slutsatser och bad om inspel. (Men kanske kan du hjälpa mig att rätta till det misstaget – läs mer i slutet av denna artikel).
Här är min analys i korthet:
Jag drog sedan den här presentationen för vår lilla ledningsgrupp, för hela företaget och för styrelsen (stackars Stefan och Olle, våra grundare, har fått se presentationen fem gånger eftersom de har så många hattar).
Syftet: att synka så att vi hade en gemensam bild av läget i Breakit.
Men också att tidigt fånga upp feedback. Till exempel blev det en het diskussion i ledningsgruppen om min formulering: "Ibland luddigt vilken målgrupp vi riktar oss till". Alla höll inte med. Det var nyttigt – jag insåg att vi inte var synkade och behövde prata mer om detta. Vad tycker du som läser?
... och siffrorna då?
Slutligen: en viktig del i nulägesanalysen är förstås ekonomin. Så här låg vi till när jag började som vd per den sista augusti. Det kanske ser deppigt ut eftersom vi går så mycket minus, men ha i åtanke att vi har tagit in riskkapital just för att investera. Det är alltså en så kallad planerad förlust – som dock ska vändas till vinst nästa år.
Intäkter per den sista augusti 2019: 11 miljoner kronor.
Kostnader per den sista augusti 2019: 14,6 miljoner kronor. Resultat: – 3,5 miljoner kronor.
Nästa vecka kommer jag att skriva om vilka slutsatser jag drog av nulägesanalysen och vilka mål vi satte upp för hösten. Hoppas du vill hänga med – ha det fint så länge!
PS: Vad tycker du som läsare om SWOT-analysen ovan? Håller du med om bilden jag målar upp över Breakit? Mejla gärna mig till camilla@breakit.se – vore supervärdefullt och kul att få inspel!
HELA VD-RESAN PÅ 100 DAGAR (HITTILLS):
-
Del 1: Jag har 100 dagar på mig att vända Breakit – häng med på min resa
-
Del 2: Hur mår Breakit egentligen? Jag avslöjar siffrorna, utmaningarna och hoten
-
Del 3: Han är mitt största problem på Breakit – är det här lösningen?
-
Del 4: Jag har lagt 10 år på att sätta mål – nu har jag äntligen knäckt formeln (här är den)
-
Del 6: Därför skrotar jag ledningsgruppen – 5 frågor (och svar) som ska lyfta Breakit
-
Del 7: Dags att döda våra ”darlings” – här är projekten Breakit måste lägga ner
-
Del 8: Nu avgörs det – så ska jag skapa ett (lönsamt) Breakit 2.0
-
Del 9: Från kris till säljsuccé på ett år – här är vad jag lärt mig
-
Del 10: Kickstart på Breakit – men skulle jag leva upp till förväntningarna?
-
Del 11: Efter 100 dagar kom corona – nu måste jag tänka om (såhär)