I veckan har Mediepodden dykt ännu djupare i internetrapporten Svenskarna och internet och hittat nya spännande samband.
Rapporten från Internetstiftelsen tillåter oss att sortera svar utifrån hushållets inkomst. Från de med låga inkomster, mellan 150.000–300.000 kronor i årsinkomst, till de med höga inkomster: Över 750 000 kronor om året för hushållet.
Här framträder förbluffande siffror.
På alla plattformar – rakt igenom – finns en tydlig korrelation mellan inkomst och tid man spenderar i sociala medier.
Ju mindre pengar hushållet har, desto mindre tid läggs på till exempel Facebook och instagram.
På Twitter är skillnaden särskilt stor:
Det är nästan dubbelt så många höginkomsttagare på Twitter, jämfört med de med lägst inkomst. Både mätt dagligen och någon gång-användning.
Störst skillnad är det på Linkedin:
Där är det nästan tre gånger fler höginkomsttagare än låginkomsttagare.
Och det fortsätter på alla plattformar. På Instagram är skillnaden mellan lägst och högst 19 procentenheter, Facebook tio procentenheter.
Men hur är det med plattformen där nidbilden är att det mest attraherar arbetslösa hatare; Flashback? Well, det är samma tendens där:
Ju rikare du är, desto mer Flashbackar du.
Vi analyserar detta i Mediepodden där vi denna vecka också pratar:
• Därför tillåter SVT Pernilla Wahlgren att göra kommersiella samarbeten – trots huvudroll i julkalendern.
• Nyhetspoddar i Sverige och världen. Reuters har precis släppt en rapport om utvecklingen för nyhetspoddar som Olle Lidbom har lusläst.
• Efter Blondinbella och Jockiboi - nu är det dags för Kissie att också kasta sitt “artistnamn” och branda om sig till Alexandra Nilsson.
Lyssna på hela podden här