Sök ikon

Josefin Liljeqvist vill sätta djurskydd på kartan – genom lyxiga skor av koläder

Josefin Liljeqvist designar spårbara skor av koläder. Foto: Tobias Regell

Varje sko kan innehålla läder från sju olika kor.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Kunderna inom modeindustrin blir mer medvetna och allt fler vill veta var produkterna de köper kommer ifrån och hur tillverkningen ser ut.

Den här trenden har Josefin Liljeqvist tagit fasta på.

För några år sedan startade hon ett bolag med samma namn som hon själv – Josefin Liljeqvist. Bolagets mål är att förbättra djurskyddet inom modeindustrin och företaget har bland annat utvecklat en teknik som kan spåra det läder som används vid tillverkning av skor. En sko kan nämligen innehålla läder från sju kor, enligt Josefin Liljeqvist. 

“Det är inte blockkedjeteknik men en kod som bland annat kopplas till kornas id-nummer. Det gör att man kan se vilken gård korna kommer ifrån och virtuellt besöka gården”, säger hon till Breakit.

Samlade pengar på stan


Josefin Liljeqvist har varit engagerad i djurskyddsfrågor sedan hon var elva år. Bland annat genom att samla in pengar till Världsnaturfonden i bössor på stan. 

“Jag ville hjälpa alla världens elefanter och pandor men fick ofta kritik för att jag ägnade mig åt djur och inte åt människor”, säger Josefin Liljeqvist.

Nu försöker hon hjälpa djuren på ett nytt sätt. Efter att ha utbildat sig till skodesigner väcktes tankarna kring att öka medvetenheten kring produktionen av läder. 

Det är orealistiskt att tro att alla kommer att bli veganer

“Det är orealistiskt att tro att alla kommer att bli veganer som världen ser ut nu. Kött och läder är en miljardindustri. Därför tror jag att spårbarhet är nyckeln till att lyfta fram de gårdar som tar väl hand om sina djur och på så sätt erbjuda ett bättre alternativ till industriellt jordbruk.”

Bolaget samarbetar bara med små kravmärkta familjegårdar och lägger stor vikt vid en hållbar produktion. 

Skorna kostar 28.000 kronor


Josefin Liljeqvists första produkt är en herrsko som kommer att säljas för 28.000 kronor paret.

“Målgruppen är kunder med hög medvetenhet och designintresse. Vi har märkt att på våra första kunder att de har ett intresse av att ge tillbaka och bidra till något positivt, vilket är fantastiskt.”

Nästa produkt som släpps är en sneaker gjord av bland annat älgskinn. Den kommer inte att kunna spåras till en specifik älg men däremot till det område där älgen har levt. 

Josefin Liljeqvist har hittills finansierat sin satsning med hjälp av privata pengar, Almilån, innovationsbidrag och vinster i startup-tävlingar. Nästa steg är att ta in riskkapital och att skala upp verksamheten.

Spårbarhet just nu en het trend inom modeindustrin. Lyssna på Breakits spaning om det i vår podcast. 

Läs mer