Black Friday slog rekord även i år och omsättningen landade i Sverige på över 7 miljarder kronor. Köpfesten har kommit att bli avgörande för många handlare – och då gäller det att överglänsa konkurrenternas erbjudanden.
Något det svenska skönhetsbolaget Foreo gjorde med råge i år. En av deras produkter slog nämligen i taket – men inte riktigt av den anledningen man hoppats på.
Foreo säljer bland annat manicken Ufo som erbjuder en lite mer avancerad ansiktsbehandling med hjälp av LED-ljusterapi och kyl- och värmeterapi. Den som vill prova får vara beredd att punga ut närmare 2.800 kronor för produkten.
Så det är lätt att förstå den klickhysteri som uppstod på Black Friday när Foreo plötsligt reade ut Ufo under hundralappen.
Under två timmar såldes 38.500 produkter.
Men det hela var ett misstag. Foreos plan var att sänka priset med 30 procent, men ett fel i systemet gjorde att den låg ute till 9,99 dollar under 2 timmar. Försäljningen motsvarar en förlust på runt 10 miljoner dollar, runt 95 miljoner kronor, enligt bolaget.
Foreos PR-byrå såg naturligtvis en chans till medieutrymme och började snart att skicka ut information om det uppseendeväckande snedsteget.
Så vad hände egentligen?
Jo. Under kvällen, svensk tid, ska trafiken på Foreos hemsida ha börjat att bli oregelbunden varpå sajten kraschade. Felet fixades men hemsidan hann krascha ytterligare en gång innan man noterade att Ufo handlades till kraftigt rabatterat pris. Vid det laget hade sociala medier fyllts med tips om att köpa den .
Det var dock inte tekniken utan människan som felade här. Någon ska ha råkat förväxla den lyxiga produkten med en billigare produkt och därför satt fel pris, enligt skönhetsbolaget.
Foreos grundare Filip Sedic säger att alla som beställt kommer att få sina produkter.
”Medan vi förlorade 10 miljoner dollar så har vi också fått nästan 40.000 nya kunder, det är för mig guldkanten på detta misstag och för med sig lite julanda”, säger Filip Sedic.
Foreo omsätter mångmiljarder
Man kan fråga sig om det här var ett misstag eller ett väloljat (men väldigt dyrt!) PR-trick. Säkert är i alla fall att Foreo knappast har ont om pengar. Grundaren Miroslav Slavic berättade i våras för Breakit att Foreo gått från ingen omsättning till en omsättning på 10 miljarder kronor sedan starten 2013.
Vad omsättningen landar på i år återstår att se.
LÄS MER: Från sexleksaker till en global skönhetsgigant – nu vill Foreo öka takten