Sök ikon

Löwengrips gamla bolag Hermine Hold i konkurs – efter bara 8 månader

Företaget grundades av Isabella Löwengrip och mobilskalskungarna bakom Ideal of Sweden.
Nu försätts bolaget i konkurs.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

När Hermine Hold lanserade under fjolåret var det med storslagna planer. Bolaget skulle sälja håraccessoarer på nätet och planen var, enligt egen utsago, att bygga ett miljardbolag på fem års tid.

De tog tidigt in cirka 8 miljoner kronor i riskkapital.

Men bolaget, med namnet H Hold Fashion, flög aldrig. Vi på Breakit har det senaste året rapporterat både om att Isabella Löwengrip sålt sin andel och lämnat bolaget, liksom att vd:n Katarina Roger hade lämnat i det tysta

“Katarina själv och det sätt som bolaget byggdes på var alldeles för dyrt för ett ungt och nystartat varumärke. Jakt på tillväxt har prioriterats över lönsamhet, något vi nu behöver balansera ut bättre”, sa Nordic Tech Houses grundare och Hermine Holds tillförordnade vd Linus Kaasik till Breakit då.

Bekräftar att bolaget går i konkurs

Nu har Hermine Hold försatts i konkurs, enligt uppgifter från Bolagsverket. Något som Bloggbevakning var först med att rapportera om.

Breakit har ännu inte kunnat ta del av några dokument från konkursen. Men i ett sms till Breakit bekräftar Linus Kaasik konkursen, han skriver också att han hoppas på en fortsättning för varumärket.

"Sen jag kom in som tillförordnad vd för sju veckor sedan har jag försökt att vända om och göra bolaget lönsamt, men tiden var helt enkelt för knapp", skriver han och fortsätter.

"Vi ser många retailkollegor (ex. Forever21) där konkurs eller rekonstruktion har inneburit en omstart och förhoppningarna är att Hermine som varumärke ska få leva kvar."

Var optimistisk för en månad sen

Företaget, som grundades 2018, saknade omsättning förra året men redovisade en förlust på 1,5 miljoner kronor. Hur det har gått under 2019 är oklart, däremot berättade Linus Kaasik för Breakit i mitten av november att försäljningen hade börjat.

"Vi har bara varit igång i åtta månader, vi har lyckats bygga upp ett fantastiskt varumärke med ett oerhört engagerat community på väldigt kort tid. Vi har tagit fram fantastisk design och kvalité på våra produkter och har under året nästan sålt 40.000 produkter med mindre än en procent i returgrad. Med andra ord finns det massor av potential som vi kan bygga vidare på”, sa han då.

Tidigare i år – innan det började storma som mest runt Isabella Löwengrip – granskade vi hur det går för Isabella Löwengrips bolag. Kolla in den granskningen här.

Läs mer