Sök ikon

Done ska minska missnöjet med hantverkare: "Branschen känns föråldrad"

Alek Åström och Malin Granlund. Foto: Press

Done vill göra hela processen kring att anlita en hantverkare smidigare.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Hantverkare är den yrkeskategori som svenskar klagar mest på. 13 år i rad har branschen legat i topp på Konsumentverkets lista över klagomål. 

Nu vill svenska startupen Done göra folk lite mer nöjda.

Bolaget har tagit fram en lösning för hela processen med att anställa en hantverkare, från start till mål. Hembesök ersätts med videosamtal och offerterna hanteras direkt via appen.

“Många av de klagomål som kommer in till Konsumentverket är kopplade till dålig kommunikation och otydliga köpprocesser. Därför förenklar vi hela processen genom vår app, från att hitta en hantverkare tills att jobbet är slutfört. På så sätt kan vi skapa en trygg och enkel kundresa som annars är ovanlig i branschen”, säger Malin Granlund, vd och medgrundare av Done, i ett pressmeddelande.

Nu tar bolaget in 3,4 miljoner kronor från en rad tunga namn inom byggbranschen. Bland investerarna återfinns Byggmax tidigare vd Magnus Agervald och Johan Rosendahl, grundare av Byggarnas Partners. Även riskkapitalbolaget Antler går in med pengar. 

Enligt Done ligger hantverksbranschen efter i digitaliseringen. 

”Jämfört med hur vi konsumerar andra tjänster år 2019 känns hantverksbranschen föråldrad. Vi tar stora kliv framåt och tillför innovation som branschen desperat behöver.” säger Alek Åström, medgrundare och teknikchef på Done. 

Grundarna träffades i januari i år via Antlers startupgenerator.

Pengarna kommer främst att gå till produktutveckling och marknadsföring.

Läs mer