Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Na-kd skippar copywriters – nu ska "robotar" skriva produkttexterna

Jarno Vanhatapio, grundare Na-kd. Foto: Istockphoto/Johanna Ekström

Tillväxtchefen: "Ökat vår effektivitet."

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

För att lyckas med en e-handel krävs det att kunderna vet vad som finns att köpa. Och då räcker det oftast inte med bra bilder utan det krävs också en informativ (och gärna lite säljande) text om produkten.

Om man även har ambition att skala upp sitt bolag till flera länder krävs det naturligtvis att texterna finns på det lokala språket – något som både kan ta tid och kosta pengar. Speciellt om man erbjuder ett stort antal produkter. 

Sånt krångel vill klädjätten Na-kd nu slippa. Det snabbväxande e-handelsbolaget har därför överlåtit alla sina produktbeskrivningar till ett automatiserat AI. 

Det är tech-startupen Textual från Göteborg som har utvecklat en plattform där Na-kd kan stoppa in fakta om sina produkter i ena änden, och ur andra änden kommer sedan en färdig produktbeskrivning, med en mänsklig och naturlig ton. Idag erbjuds texter på hela 16 språk.

Textuals teknik är redan implementerad i Na-kds e-handel och alla produkttexter skrivs därmed utan någon mänsklig copywriter. 

"Genom att automatisera vår process för att skapa produktbeskrivningar med Textual har vi ökat vår effektivitet när det kommer till att publicera produkttexter med mänsklig kvalitet", säger Björn Bergström, tillväxtchef på Na-kd i ett pressmeddelande.

"Omedelbara översättningar hjälper oss att ligga steget före och skala upp våra lokaliseringsinsatser".

Läs mer