Sök ikon

Hermine Holds vd Katarina Roger har lämnat i det tysta

Foto: Pressbild/kollage

Hermine Hold slog på stora trumman när bolaget lanserades i fjol. I somras lämnade Isabella Löwengrip bolagets styrelse. Nu lämnar vd:n efter drygt ett år på posten.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Hermine Hold grundades i början av juni 2018 av Nordic Tech House som då delägdes av Isabella Löwengrip. Bakom bolaget finns också Ideal of Sweden-grundarna Joachim Lindström och Filip Ummers.

Affärsidén handlar om att sälja håraccessoarer på nätet och målet var att skapa ett miljardbolag på fem år. Bolaget tog även tidigt in cirka 8 miljoner i riskkapital. 

När Katarina Roger, som tidigare har suttit i ledningsgruppen på Gant och varit vd på House of Dagmar, tillträdde som vd för bolaget i augusti 2018 utvecklade hon planerna.

”Vi har identifierat en ledig position på marknaden, där vi ser att det behövs ett starkt laddat kvinnligt varumärke bland aktörer som Daniel Wellington och Tom Hope. Hermine Hold är just det varumärket som kommer bli nästa succé. Vi har förutsättningarna för att lyckas, givet vårt sätt att arbeta datadrivet, kunddrivet och med våra starka ägare Nordic Tech House och Ideal of Sweden-grundarna", sa hon då ett pressmeddelande.

Lämnade för en månad sen

Nu meddelar hon att hon lämnade vd-posten för ungefär en månad sedan. Rekryteringen av ny vd är igång och så länge är Linus Kaasik, som är en av Nordic Tech House grundare, tillförordnad vd. Han säger till Breakit att Hermine Hold inte hade råd att ha Katarina Roger kvar.

“Katarina själv och det sätt som bolaget byggdes på var alldeles för dyrt för ett ungt och nystartat varumärke. Jakt på tillväxt har prioriterats över lönsamhet, något vi nu behöver balansera ut bättre”, säger han till Breakit. 

Hur går det för Hermine Hold?

”Vi har bara varit igång i åtta månader, vi har lyckats bygga upp ett fantastiskt varumärke med ett oerhört engagerat community på väldigt kort tid. Vi har tagit fram fantastisk design och kvalité på våra produkter och har under året nästan sålt 40.000 produkter med mindre än en procent i returgrad. Med andra ord finns det massor av potential som vi kan bygga vidare på.”

Läs mer