Den senaste tiden har rubrikerna om Isabella Löwengrip avlöst varandra. Hennes bolagsimperium blöder, anställda har fått lämna och hård kritik har riktats mot hennes ledarskap.
Något som fått samarbetspartners att dra öronen åt sig – och Isabella Löwengrip att dra paralleller mellan influencerbranschen och kraschen i investmentbanken Lehman Brothers.
“Jag tror att hela branschen har kommit till en punkt där man har börjat ifrågasätta influcermarketing. Jag tror att det här var första kraschen”, sa hon till Expressen.
En profil som har betydligt mer vind i seglen just nu är Bianca Ingrosso. Hon har nu 1 miljon följare på Instagram, över 300.000 prenumeranter på sin Youtubekanal och la nyligen ned sin podd som hade 450.000 lyssningar i veckan. Sedan ett år tillbaka driver hon även sitt sminkvarumärke Caia Cosmetics.
Under tisdagen gästade Bianca Ingrosso Breakits scen under vårt event ”Retail tech”, där vi djupdyker i retail och e-handelsbranschen. Håller hon med Isabella Löwengrip om att influencerbranschen är i kris?
”Jag skulle säga helt tvärtom. Att influencervärlden är på väg ned? Nej det håller jag verkligen inte med om”, säger Bianca Ingrosso.
Hon menar att det istället blivit mer allvar.
”Det är mer på riktigt. Folk ser det som en riktig business och det tycker jag, ifrån vårt håll är ganska skönt, att folk tar oss på allvar. Det här är ingen lek”.
Bianca Ingrosso säger att hon noterat en ökad respekt och fin dialog mellan aktörerna i branschen.
”Folk har också börjat förstå att det här är en business och att jag måste ha respekt för mig som varumärke, för kunder men även för följarna så att det inte blir för mycket av allting eller fel”.
När det kommer till att ställa krav på influencers uppmanar Bianca Ingrosso företagen att försöka jobba med personer som har ett sunt tänk och delar värderingarna.
Bianca Ingrosso har tidigare berättat för Breakit att hon är sugen på att ge sig in i riskkapitalbranschen.
LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip har fel – kraschen är hennes inte branschens