För 20 år sedan var det nästan bara mellandagsrean som var en riktigt stor shoppinghögtid. Nu kryllar det av dem. Black Friday, Cyber Monday – och de senaste åren har Singles day seglat upp som den globalt sett största.
Dagen började firas av studenter i Kina under 90-talet – som en motpol till Alla Hjärtans dag. Datumet valdes eftersom att den elfte november skrivs 11/11 och således är det datumet som har flest 1:or i sig.
Med tiden har Singles day utvecklat sig till att bli en shoppinghögtid som omsätter enorma summor.
I år sålde den kinesiska e-handelsjätten Alibaba för 220 miljarder kronor bara under de första 9 timmarna. Det motsvarar två tredjedelar av vad Amazon omsatte under det senaste kvartalet.
Men trots att du förmodligen har sett mängder med annonser och har mejlkorgen full med erbjudanden är Singles day fortfarande ett väldigt litet fenomen i Sverige, enligt Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.
“Den är nästan obefintlig när vi tittar på siffrorna”, säger han, samtidigt som han ändå flaggar för att det i år kan komma att öka.
“Vi ser ju också mängden av erbjudanden så magkänslan säger att det kommer att öka.”
E-handel.se:s analytiker Joakim Andersen spår också en ökning på ungefär 30 procent.
Men det är fortfarande långt ifrån de nivåer som man kan se i Kina.
E-handlarna satsar på Black Friday
I Sverige är det framförallt Black Friday som e-handlarna lägger krutet på. Men Arne Andersson på Postnord ser ett problem med kampanjdagarna.
“I Sverige är det mer fokus på att få lönsamhet i verksamheten än att bygga tillväxt”, säger han.
“De här dagarna stjälper ju det eftersom det nästan bara handlar om att öka volymerna.”
Visst är du Premium-prenumerant? Då kan du läsa vår genomgång av Sverige 166 största e-handlare här.
Annars börjar det bli dags att bli prenumerant – sajna upp dig här.