Pej har tagit fram en tjänst som gör det möjligt att beställa och betala i mobilen på bland annat restauranger, arenor och nöjesfält.
Det finns planer på att även använda tekniken vid transaktioner inom handel och biljettförsäljning framöver.
Nu tar bolaget in 26 miljoner kronor, med mediejätten Schibsted som huvudinvesterare.
“Vi ser att intresset och kraven på självservice ökar hos slutkonsumenter. Pej bygger på en plattform som gör det möjligt för både stora som små företag att enkelt erbjuda detta till sina kunder. Vår styrka ligger i att kunna anpassa lösningen efter specifika kundbeteenden, som ofta skiljer sig åt från ställe till ställe”, säger Victor Sandberg, medgrundare och vd på Pej, i ett pressmeddelande.
Affärsmodellen bygger på dels en fast och dels en rörlig del, där priset sätts bland annat efter hur stor del av plattformens funktioner som kunden använder.
“Vi är övertygade om att Schibsted kommer kunna bidra till Pejs tillväxt genom en rad synergier, inte minst eftersom Pej riktar sig både till slutkonsumenter och försäljare så blir våra marknadsföringskanaler särskilt attraktiva. Även samarbeten med andra av våra bolag kommer bli aktuellt”, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager, Schibsted.
Förra året omsatte bolaget 370.000 och gjorde ett resultat på minus 4,5 miljoner kronor.