Sök ikon

Oatly fyller krigskassan mot Arla – "Enorm efterfrågan"

Toni Petersson, vd på Oatly. Foto: Press

Oatly värderas till 3 miljarder i nyemissionen, visar dokument som Breakit tagit del av.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Havremjölk-tillverkaren Oatly har gjort sig kända både i Sverige och internationellt för sin kaxiga marknadsföring där spetsen ofta riktats mot jätten Arla.

I potten ligger en mångmiljardmarknad. Den traditionella mjölkkonsumtionen har sjunkit med 25 procent i Sverige och globalt beräknas marknaden för växtbaserad mjölkdryck vara värd hissnande 160 miljarder kronor.

Det är denna marknad som Malmö-bolaget Oatly vill kapa åt sig en rejäl bit av. Så här långt har tillväxten varit minst sagt imponerande. I fjol omsatte bolaget 1.037 miljoner kronor och i år är planen att dubbla försäljningen.

Men den explosiva tillväxten kostar också pengar i form av bland annat marknadsföring och nya produktionsanläggningar. Ifjol hamnade rörelseresultatet på minus 261 miljoner kronor och även om Oatly startade året med en kvarts miljard kronor i kassan så tvingas ägarna nu att stoppa in nytt kapital för att hålla igång verksamheten.

Enligt dokument från Bolagsverket som nyligen blivit offentliga har Oatly gjort en nyemission på 400 miljoner kronor. Den kraftiga tillväxten driver upp värderingen till dryga 3 miljarder kronor på Oatly i den här finansieringsrundan.

I handlingarna som gått in till Bolagsverket skriver Oatly-chefen Toni Petersson att "vi ser en enorm efterfrågan på samtliga våra marknader".

Bolaget Nativus tar den klart största delen i nyemissionen och investerar 269 miljoner kronor. Bakom det anonyma bolaget döljer sig det belgiska bryggeriet Inbev (via riskkapitalarmen Verlinvest) med bland annat Beck i sortimentet och den kinesiska öljätten China Resources som kontrolleras av kinesiska staten.

Läs mer