Sök ikon

Neo4j tar upp kampen med Amazon – lanserar sin tjänst i molnet

Emil Eifrém, Neo4j. Foto: Press

Grafdatabasbolaget, som kan bli Sveriges nästa unicorn, gör en av sina största satsningar hittills.
Svenska miljardbolaget tar upp kampen med Amazon

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Neo4j är fortfarande något av det svenska techundrets doldis. Det trots att bolaget har Volvo, Ebay, Telia, Walmart och Adobe på kundlistan, för att nämna ett fåtal.

Grundarna Emil Eifrém, Johan Svensson och Peter Neubauer startade bolaget i Linköping 2007 och flyttade till Silicon Valley fyra år senare. 

Bolaget har utvecklat grafdatabaser, som kan visa på en mängd olika samband i stora mängder data. Emil Eifrém har tidigare beskrivit det som att en traditionell databas presenterar data som ett Excel-ark, med rader och kolumner. En grafdatabas istället presenterar data i olika typer av nätverk.

Neo4j:s databas har varit involverad i allt från avslöjandet av Panama Papers till att spara miljoner dollar åt Nasa.

Tog in 730 miljoner förra året

Tjänsten används på olika sätt av olika företag. 

“För att ge ett exempel, själv bor jag på flygplan. Varje gång jag bokar ett flyg, eller i 99 procent av fallen, så använder bolagen vår tjänst. Säg att du ska åka till Atlanta från Stockholm och det inte finns något direktflyg, säger Emil Eifrém till Breakit.

För att hitta den bästa rutten frågar nätverket Neo4j:s databas och räknar ut hur man ska åka på bästa sätt.

Idag har bolaget över 1.000 betalande kunder, varav 400 enligt Emil Eifrém är bland världens 2.000 största, med en omsättning på en miljard dollar eller mer. 

Företagen prenumererar på tjänsten, men laddar ner grafdatabasen lokalt på sina egna servrar.  Det har gjort  att deras produkt främst har lämpat sig bäst för stora bolag som har rejält med serverkraft. 

Både Microsoft och Amazon har de senaste åren lanserat egna liknande tjänster.

Förra året tog Neo4j in 730 miljoner kronor bland annat från Morgan Stanley, med den uttalade ambitionen att inte låta de stora techjättarna springa om. 

Lägger databasen i molnet

Nu gör Neo4j en av sina större satsningar hittills och lanserar Neo4j Aura, som blir en direkt konkurrent till Amazons grafdatabastjänst i molnet, Neptune. Därmed erbjuder man nu också en mer renodlad SaaS-tjänst som riktar sig till små- och medelstora bolag. Kunderna ska nu alltså slippa att ladda ned databasen och i stället kunna använda den direkt från molnet.

“Nu ska vi nå de lite mindre kunderna också, man kan säga att vi ska demokratisera vår teknik. Det är lite som Elon Musks masterplan, han byggde först Model S som var väldigt bra och väldigt dyr, sedan när han dragit in pengar på den gjorde han en massmodell”.

“Nu när vår produkt skalar väldigt snabbt är det perfekt att gå downmarket. Vi har 40 kunder som redan använder tjänsten”, säger Emil Eifrém. 

Hur ser du på konkurrensen från Amazon?

“Det är något jag har tänkt mycket på. Amazon använder inte vår tjänst utan har gjort en egen kopia av den istället. Det är inget fel i det, men vi har fem års försprång på dem. Idag är vi mycket snabbare, mycket enklare att använda och mycket mer skalbara”.

“Så ja, Amazon är ett tillfälligtvis större bolag. Men Jeff Bezos tänker nog inte en sekund på en månad på grafdatabaser, medan det är det enda jag tänker på. Jag tror helt enkelt att vi har en bättre produkt”, säger Emil Eifrém. 

En annan fördel som han menar att Aura har är att de kör sin tjänst på alla stora molntjänster. 

“Vd:ar är nervösa över molnet, även om de vet att de måste dit, men de vill inte lägga alla ägg i samma cloud. De vill sprida riskerna. Där har vi en otrolig fördel eftersom Neptune enbart kör på Amazons egna”.

Livsnödvändigt att ligga i molnet

På ett sätt kan den nya satsningen ses som en överlevnadsstrategi inför framtiden. Emil Eifrém tror att man som bolag helt enkelt måste finnas med sin tjänst i molnet framöver.

“Långsiktigt tror jag att det här kommer vara 90 procent av vår omsättning, säg om 5-10 år. I framtiden kommer det vara cloud first. Det här är det viktigaste projektet vi drivit sedan nyemissionen”, säger Emil Eifrém. 

Om tre år är målet att Aura ska stå för 10 procent av Neo4j:s omsättning. 

Neo4j är hemlighetsfulla med siffror. Emil Eifrém vill inte uppge hur mycket pengar som finns kvar efter nyemissionen eller vad omsättningen ligger på. 

Däremot menar att att saker går "riktigt, riktig bra". Försäljningen går bättre än väntat, bolaget växer snabbare än väntat och bränner mycket mindre pengar än önskvärt.

Tidigare har han uppgett att planen är att gå till börsen 2020. Nu har det skjutits på framtiden. 

Är planen är fortfarande att gå till börsen?

“Ja, men säger man plan blir det väldigt konkret. Jag bygger bolaget för att det ska vara redo för en börsnotering. Sen när man väljer att börsnotera beror på en rad omständigheter som man inte heller kan kontrollera", säger han och fortsätter:

"Pengarna vi har räcker bortom en eventuell börsnotering. Men det kan vara så att vi väljer att ta in en stor runda till, för att sätta upp bolaget inför en börsintroduktion”.

Men ett uppköp eller sammangående med ett större bolag är inte heller uteslutet.

“Internt är vi också öppna med att det är dyrt och svårt att bygga ett databasbolag på egen hand, så om vi skulle gå samman med ett stort bolag så är det inte något vi ser som ett misslyckande. Det kan fortfarande hända. Vi får sådana propåer, men för inga aktiva konversationer".

"Man kan ägna alla sina cykler åt att tänka på det, men det är inte så produktivt. det är bättre att fokusera på att bygga ett riktigt bra bolag, så att våra kunder älskar oss. Det är ett hälsosammare fokus”, säger han. 

Är ni en unicorn nu?

"Det var vi inte förra rundan, vi var en enhörning gott och väl, men inte en unicorn. Vi får se vad som händer". 

Läs mer