Vågorna utanför Sri Lankas kust där Maria Paulsson Rönnbäck surfade och den mjuka sanden där hon utförde yoga varje dag under flera månader väckte en längtan efter naturen.
När den före detta Handelsstudenten, som fram till Sri Lanka-resan jobbat inom den svenska startupscenen, kom hem ville hon återuppväcka sitt gamla friluftsintresse.
”Jag är en hästtjej från Småland och har varit ute i naturen mycket när jag var liten. Nu bor jag i Stockholm och sökte mig till friluftsområden här. Jag började också tälta igen”, säger Maria Paulsson Rönnbäck till Breakit.
Idén om att starta ett företag med fokus på friluftskläder designade av och för kvinnor kom när hon skulle åka på vandringsresa till Lofoten i Nordnorge och hade svårt att hitta snygga passande kläder.
”Jag fick vandra i mina yogatajts och de stod inte emot väta särskilt bra”, säger hon.
Träffades på startupgeneratorn Antler
Förra hösten sökte Maria Paulsson Rönnbäck, som tidigare jobbat med bolag som rekryteringstjänsten Sqore och Norrskensbolaget 29K, en open source-plattform för personlig utveckling, till startupgeneratorn Antler.
Antler hjälper drivna personer som vill bli entreprenörer med kunskap, kontakt med potentiella affärspartners och finansiering.
Under programmet träffade Maria Paulsson Rönnbäck Jemina Pomoell från Finland som de senaste sju åren jobbat med förvärv och börsnoteringar på Danske bank. Hon gick genast igång på idén och ett nytt entreprenörsteam var fött.
Med en investering på drygt en halv miljon kronor från Antler i ryggen har bolagsbygget börjat och den första kollektionen släppts. Kläderna säljs online via egen hemsida.
Har letat rätt produkter – via Facebook-grupper
För att hitta rätt produkter och bygga varumärket på rätt sätt har Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell sökt hjälp av andra kvinnor via forum på nätet. I Facebookgrupper som vänder sig till kvinnliga äventyrare har de gjort alltifrån kundundersökningar till omröstningar om färgval och bolagets namn.
”Vi kände att det var viktigt att vi verkligen utgår från riktiga behov och att vi har nära kontakt med våra kunder.”
Genom nätverket Hon, som startats av Aleksandra Avli och beskrivs som ett Linkedin för kvinnor, har de hittat flera av sina bästa rådgivare och partners.
Hjälpen från nätverket och inspirationen från olika kvinnor har resulterat i namn på produkter. Bolaget säljer till exempel en tröja i Merinoull som de kallar Aleksandra och en jacka i återvunnen ull, som kallas Minna efter en finsk kvinnosaksförespråkare.
För att ytterligare visa på att märket är för kvinnor av kvinnor har några av grundarteamets förebilder från startup-världen agerat modeller. Några exempel är Sofi Lundström (före detta Toborrow) och Andjela Kusmuk (start-up manager på Amazon och e-sportsprofil).
Målet är att bolaget ska omsätta över 1 miljon första året. I början av nästa år ska nytt kapital resas och en expansion utanför Norden planeras.
Att detaljhandeln just nu går igenom ett skifte och att många modevarumärken har det tufft hindrar inte,
”Vi vet att det är en svår bransch och att det just nu är något av ett stålbad där flera modemärken gått i konkurs. Vår approach är att ligga extremt nära kunderna genom vår digitala kontakt, och bygga in en snabbfothet och flexibilitet i produktionen, vilket vi tror på sikt leder till en hållbar affärsmodell”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.