Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Spelreklamen minskar – men Ardalan Shekarabi är inte nöjd

Ardalan Shekarabi, socialförsäkringsminister.

Vill fortfarande lagstifta mot agressiv spelreklam.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Ardalan Shekarabi lämnade nyligen uppdraget som civilminister för att istället bli socialförsäkringsminister. Uppdraget att ansvara för den nya spelmarknaden skulle han däremot behålla. 

Idag höll ministern en presskonferens för att ge regeringens bild av hur spelmarknaden har utvecklats sedan de nya reglerna trädde i kraft kring årsskiftet.

En av de stora frågorna att hantera har varit spelreklamen. Ardalan Shekarabi slog tidigt fast att spelbolagen behövde skärpa sig och att reklamen som fanns var för omfattande och aggressiv i sin utformning. 

Tidigare i år bjöd han in de två branschorganisationerna Bos och Sper till diskussioner och spelbolagen fick i uppdrag att själva hitta en lösning på problemet. Förslaget som lämnades var Ardalan Shekarabi däremot inte alls nöjd med och i slutet av april meddelade han att Spelmarknadsutredningen också skulle undersöka vilka åtgärder som skulle kunna krävas för att begränsa spelreklamen

Ett uppdrag som ska redovisas senast den 31 oktober 2020.

Nu visar siffror från TNS-Sifo att spelreklamen hittills i år har omsatt 4,3 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent mot samma period förra året.

“Vi ser en minskning på omfattningen. Man kan också konstatera att åtminstone majoriteten av bolagen har ändrat sättet att marknadsföra spel och vi ser också en minskning i aggressiviteten i innehållet i reklamen”, sade Ardalan Shekarabi på presskonferensen.

“Dock är vi inte nöjda med detta, så vi kommer att fortsätta att följa utvecklingen och vi ser fram emot att ta emot betänkandet nästa år från Spelmarknadsutredningen.”

Utvecklingen förändrar inte heller planerna om att begränsa spelreklamen genom lagstiftning enligt Ardalan Shekarabi.

“Målsättningen är kvar och det är att driva igenom en lagstiftning som kraftigt begränsar spelreklamen, den aggressiva spelreklamen”, sa Shekarabi.

Under presskonferensen lyfter Ardalan Shekarabi också fram andra punkter från regleringen. Bland annat att över 44.000 svenskar idag har stängt av sig via tjänsten Spelpaus.

“Det är en hel del arbete som återstår, men i stort kan vi konstatera att det här har varit en framgångsrik reform. “

Läs mer