Sök ikon

Arli Mujkic ska bygga en ny svensk startupfabrik – backas av tunga namn

Tar in 22 miljoner för att kunna lansera nya startups.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Arli Mujkic kom till Sverige från Bosnien 1993 tillsammans med sina föräldrar. Under hemspråksundervisningen, som hölls i skolans datasalar, bekantade han sig med spelen på de olika datorerna.

Efter ett tag började han också fundera över hur spelen egentligen fungerade.

Vad var det som gjorde att gubbarna på skärmen rörde sig när man tryckte på en knapp?

Då var han sju år gammal men trots sin ringa ålder började han koda med programspråket QBasic, både i skolan och med papper och penna hemma. Det var någonstans här som han för första gången började intressera sig för det som snart skulle bli hans karriär. 

Enligt honom själv startade Arli Mujkic sitt första bolag som 14-åring efter att han arbetat på en egen grafikmotor tillsammans med fransmannen Sylvain Dupont. De kom i kontakt med amerikanen John Hart som såg kommersiell potential i projektet. Något som resulterade i det amerikanska bolaget Truevision3D. 

När han var 19 år drog Arli Mujkic också igång affiliate-bolag riktat mot nätkasinobranschen. Redan efter ett år sålde han det och har sedan dess avverkat ytterligare ett par bolag. 

Backas av entreprenörs-Sverige

Under de senaste två åren har han däremot arbetat med att bygga upp en helt ny verksamhet – med tung uppbackning från entreprenörs-Sverige. Förhoppningarna är att bygga en stor svensk startup-fabrik – kallad EPTI.

Nu har bolaget tagit in strax över 20 miljoner kronor. Bland investerarna som har gått in i startupfabriken hittar vi tunga namn som Gerard De Geer, Tord Lendau, Baker McEnzie-ordföranden Mattias Hedwall och investeringsbolaget AllaNova.

“Vi har byggt upp en portfölj på tolv bolag redan utan att ta in något externt kapital. Nu har vi stängt en runda där vi tog in 22 miljoner, med en värdering på 235 miljoner. Pengar som ska användas för att bygga ännu fler bolag”, säger Arli Mujkic. 

Bland bolaget som Epti bygger idag finns exempelvis en parkeringsaggregator, kallad Parkamo, som fungerar som ett Airbnb och Hotels.com för parkeringar. De har även ett adtech-bolag kallat PayXPlay som riktar sig mot nätkasinon och ska öka konverteringarna på betalningarna, liksom en ehandels-tjänst kallad Suproshop.

Två modeller för att satsa på företag

Men bolaget har även andra ben att stå på. De investerar även i bolag de inte byggt själva och har olika partnersamarbeten med andra företag. 

“I grund och botten har vi två modeller. Antingen bygger vi våra egna bolag, där vi tar fram idé och produkt. Eller så investerar vi i bolag och då går vi först och främst in med teknik, sen eventuellt med pengar”, säger Arli Mujkic.

Bolaget har även byggt upp en panel med rådgivare som består av Dogbuddy-grundaren Willem De Geer, “HejDigitalt!”-grundaren Beata Wickbom, Sqore-grundaren Robert Lyngman och Maral Kalajian som är marknadschef på Watty och medgrundare till PeppyPals.

Vill bygga lönsamma bolag

Nu är planen att växa snabbt. De vill ha ytterligare tio bolag i portföljen under nästa år. Vad gäller framtida planer så vill Arli Mujkic inte dra några förhastade slutsatser om bolagets planer.

“Vi strävar alltid efter att bygga lönsamma bolag. Vi tar ett år i taget eftersom vi har bolag som är kassaflödespositiva. Att vi tar in strax över 20 miljoner är för att det är vad vi tror behövs för att bygga tio bolag till”, säger han och fortsätter.

“Det kan vara så att vi tar in pengar igen efter nästa år. Men det får vi ta då.”

Eptis Startup-företag byggs i ett eget bolag kallat Epti VB. Det bolaget omsatte cirka 18,8 miljoner kronor med ett resultat på ungefär 1,4 miljoner kronor under 2018.

Läs mer