Sök ikon

E-handelscheferna: Därför skickar vi returerna till Estland

Johan Ryding är vd på Sportamore och Anna Ullman Sersé är vd på Nelly. Foto: Pressbild/TT/Istockphoto

E-handelsjättarna Sportamore och Nelly skickar sina returer till ett center till Estland. Nu berättar cheferna varför.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Enligt Postnords e-handelsbarometer kan tre av fyra konsumenter tänka sig att betala mer för ett miljövänligt fraktalternativ. Lika många säger att de gör medvetna val när de e-handlar.

Men vad händer med alla de paket som kunderna skickar tillbaka. Breakits granskning visar att minst sex stora svenska e-handlare skickar alla sina returer till länder på andra sidan Östersjön. 

Att returerna åker en omväg till Estland eller Polen för att packas om innan de skickas tillbaka till det svenska lagret och kan säljas igen kan enligt experter som Breakit pratat med ifrågasättas ur klimatperspektiv. 

Ellos var det enda av de 32 bolag som Breakit kontaktade som vägrade svara på frågor om sin returhantering. När vi spårade ett paket från bolaget med GPS-sändare visade det sig att deras returer skickas till Polen.

Efter att Breakits granskning nu plockas upp av andra medier väljer Ellos nu att svara – via mejl.

"Returer av postpaket från Ellos kunder i Sverige, Norge och Danmark skickas till ett center i Polen där de gås igenom, packas om och skickas tillbaka till lagret i Borå", skriver bolaget. 

Ellos svarar dock inte på frågor om varför detta sker. Däremot uppger företaget att man har ett mål om att ha "helt koldioxidneutrala transporter" till kund senast 2025

"Ellos har också sedan tidigare tagit beslut att klimatkompensera alla sina transporter från och med 2019", skriver bolaget. 

Toppchefen: "En kostnadseffektiv lösning"

Nelly och Sportamore är två av bolagen som använder center i Estland för att hantera sina returer och är öppna med det.

Breakit spårade också paket från de båda bolagen med GPS-sändare för att se hur många mil de åker.

Enligt Breakits beräkningar åkte Sportamores retur cirka 115 mil och Nellys  cirka 147 mil. Det kan jämföras med exempelvis H&M och Boozt paket, där returerna hanteras i Sverige, som åkte cirka 43 respektive 68 mil. Alla paket skickades från Stockholm. 

Vissa paket får åka lite längre när de skickas till Estland och andra kortare

Johan Ryding som är vd på Sportamore säger att det finns flera anledningar till att hans bolag hanterar sina returer i Estland. 

“Dels är det en kostnadseffektiv lösning och dels är det en fokusfråga. Returhanteringen är en viktig process och för att få rätt fokus i respektive del har vi valt att sköta returhanteringen i anläggningen i Estland medan vi fokuserar på snabba utleveranser vid vår anläggning i Sverige. Båda anläggningarna servar alla våra geografiska marknader."

Hur tänker ni kring hållbarhet kopplat till det?

"Vi säljer över hela Norden och även i andra europeiska länder och returerna måste samlas upp någonstans. Vissa paket får åka lite längre när de skickas till Estland och andra kortare – på samma sätt som avståndet till kunden varierar när vi skickar ut paket från Sverige."

Johan Ryding vill poängtera att bolaget jobbar för att maximera fyllnadsgraden i transporter och att de för en löpande dialog med leverantörerna om utveckling av grönare fraktalternativ.

"Frakt är en nödvändig del av vår affärsmodell och vi tror att hållbara lösningar över tid också är lönsamma lösningar så det ligger i vårt intresse på alla sätt att verka för en positiv utveckling på detta område."

Svårt att få svar som kund

När Breakit låtsas vara en kund och försöker chatta med modebolagets Nellys kundtjänst vill personen i andra änden inte svara på frågan om var bolaget hanterar sina returer. Jag uppmanas skicka ett mejl i stället och på det mejlet kommer inget svar. 

Vid en intervju i ett annat sammanhang väljer ändå vd:n Anna Ullman Sersé att svara på frågor om saken. Hon berättar att bolagets returer skickas till Estland – något som dock ska ses över.

“Vi har hanterat returerna där under en längre tid. Historisk sett har det varit en kostnadsfråga och en kapacitetsfråga. För att skapa ett bättre kunderbjudande med snabba leveranser har det varit bättre att fokusera på en sak i vårt svenska lager”, säger hon och fortsätter:

“Men vi håller på och se över hela vår lagerlösning och hur vi hanterar returerna är med i den utredning som pågår," säger hon till Breakit. 

Läs mer