Sök ikon

Sequent på uppköpsturné – ska casha in när du tvättar bilen

Karl-Johan Wattsgård. Foto: Mikael Stiller.

”Vi såg att det var en väldigt gammalmodig bransch där det fanns mycket att göra".

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Vissa sätter ett stort värde i att ha en skinande ren bil – medan andra gärna skjuter upp biltvätten lite. Säkert är i alla fall att många av oss förr eller senare kapitulerar och väljer att tvätta våra bilar. 

Vissa lämnar bilarna i automatiska biltvättar, andra tvättar dem hemma eller väljer att åka till speciella självtvättsanläggningar.  

Det är i det sistnämnda alternativet, gör det själv-biltvättar, som investmentbolaget Sequent dragit igång en riktigt offensiv satsning. 

Sequent har köpt upp och investerat i 56 biltvättar under det gångna året som ska samlas under varumärket Glimra.

”Vi såg att det var en väldigt gammalmodig bransch där det fanns mycket att göra. Vi såg en möjlighet att slå ihop många av de fristående anläggningarna och göra något på den digitala sidan”, berättar Karl-Johan Wattsgård, medgrundare av Sequent. 

Medan flertalet andra branscher dragit iväg och integrerat nya betallösningar använder sig många tvättar fortfarande av klassiska polletter. Bökigt, menar Karl-Johan Wattsgård, som tillägger att det även varit svårt att hitta anläggningarna.

Glimra har därför skapat en app, som lanseras inom kort, som samlar alla biltvättar under samma varumärke och låter kunderna betala över nätet. 

Hittills har åtta varumärken gått samman för att bilda Glimra. Större delen av bolagen har köpts upp av Sequent, men i vissa fall har även de tidigare ägarna återinvesterat vid affären.

Karl-Johan Wattsgård har själv en lång erfarenheten från finansbranschen och bakgrund från exempelvis EQT och Credit Suisse. För 10 år sedan startade han och Magnus Kenneby investeringsbolaget Sequent, som investerar långsiktigt i tjänstesektorn. I dag utgörs bolaget, som äger drygt 80 procent av Glimra, av flera ägare.

Nu är arbetet med att konvertera in anläggningarna under Glimras flagg i full gång. Målsättningen är att köpa upp eller bygga totalt 100 anläggningar och planen är att investera ungefär en halv miljard kronor i tvättarnas utveckling under de kommande åren.

Prognosen är att omsätta runt 100 miljoner kronor i år, men Karl-Johan Wattsgård vill inte uttala sig om resultatet ännu.

”Det är klart att det finns en lönsamhet i det, men det krävs mycket investeringar, som i anläggningen och miljöutrustning. Vi har anläggningar under mark som renar hundratals miljoner liter vatten”, säger Karl-Johan Wattsgård.

Han poängterar att det är betydligt miljövänligare att vända sig till Glimra än att tvätta bilen hemma och låta vattnet rinna ned i marken. I dag rattas Glimras anläggningar av ett 20-tal anställda runt om i landet. 

Karl-Johan Wattsgård anser inte att jättar som OKQ8 eller Circle K utgör några direkta konkurrenter.

”Det finns många kunder som uppskattar både pris och enkelhet och möjligheten att själv styra över bilvården istället för att lämna över det till en automat”.

Den som fortfarande vill betala på det traditionella sättet behöver inte oroa sig – polletterna är fortfarande välkomna.

Läs mer