Sök ikon

Fodi utmanar matjättarna lokalt – köper upp Gården Direkt

Vd:n Jonas Hammargren, Patrik Sandberg, Niklas Prager och butikschefen Jenny Flodman.

"Kommer att gynna båda parter".

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

I början av förra året tog Fodi upp kampen om matkassarna på nätet. 

Strategin är att satsa lokalt genom samarbeten med nära producenter och butiker – och samtidigt minska transportsträckorna. 

Bakom Fodi står en rad entreprenörer, som Nyheter24-grundaren Patrik Sandberg samt Niklas Prager och John Harmander.

Nu skalar bolaget, som idag levererar till fem orter i Stockholm, upp satsningarna genom att köpa upp Gården Direkt. Det är en grossist som levererar närproducerade produkter till företag, som exempelvis restauranger och butiker.

Fodis vd Jonas Hammargren säger att uppköpet är ett naturligt steg i ambitionen om att ha ett ledande sortiment av lokalproducerade varor. 

”Att de nu blir en del av Fodi kommer att gynna båda parter då det innebär effektiviseringar inom både inköp och logistik”, säger Jonas Hammargren.

Under 2018 omsatte Fodi 8 miljoner kronor och backade 38 miljoner kronor, enligt prognos, uppger vd:n.

Gården Direkt omsatte 22 miljoner kronor och backade 5 miljoner kronor under förra året. 

Jonas Hammargren vill inte avslöja vad prislappen i affären hamnade på.

Bolaget kommer att drivas vidare under sitt egna varumärke och även fortsätta att leverera mot företagssidan.

Tar in nytt kapital

Fodi har nu även stängt en finansieringsrunda på 17,5 miljoner kronor, där förvärvet av Gården Direkt ingår i form av utbyte av aktier. I somras tog bolaget in ytterligare 21,5 miljoner kronor och målsättningen är att ha tagit in totalt 50 miljoner kronor innan årets slut. 

Bland investerarna hittar vi bland annat Ryska posten-grundaren Daniel Pilotti och Slättös Johan Karlsson, som båda tagit platser i Fodis styrelse. 

Efter sammanslagningen utgörs de båda bolagen av runt 60 anställda. Framöver väntar expansion och strategin är att fortsätta växa på fler orter i Stockholm.

Att ta upp kampen med jättar som ICA och Coop är ingen liten utmaning. 

”Styrkan är att vi känner våra kunder lite bättre än alla andra. Vi vet vad de handlar och vi vet vilka som åker ut till dem, det är vi som äger hela kedjan", kommenterar Jonas Hammargren. 

I år ser Fodi ut att omsätta runt 30 miljoner kronor och prognosen för nästa år är 100 miljoner kronor. 

”Nu ska vi påbörja tillväxtresan som vi gått och laddat för. Vi är ödmjuka människor hela gänget, men vi är väldigt säkra på vår sak. Vi se tydligt var vår styrka ligger och hur vi kan få tillväxt på det”, säger Jonas Hammargren.

Läs mer