Nyårsdagen är den dagen på året då flest människor äter pizza i Sverige. Enligt Onlinepizza ökar deras egen försäljning med 160 procent jämfört med en vanlig dag. Onlinepizza räknar med över 70.000 beställda pizzor på nyårsdagen. Det innebär en försäljning på uppskattningsvis 5 miljoner kronor.
“Det är väl näst intill universellt så att nyårsafton anses vara den största festdagen på året. Så dagen efter är det väl rimligt att också flest är lite mer bekväma en vanligt. Sedan kan man tänka sig att det också är sista chansen att unna sig något innan man tar nya tag med det nya året och sina nyårslöften”, säger Anders Signell, vd för Onlinepizza.
En vanlig dag använder nästan 50 procent av pizzaköparna telefonen som sin köpkanal. En genomsnittlig Iphoneanvändare köper i sin tur pizza för sex kronor mer än en genomsnittlig androidanvändare.
Enligt Onlinepizzas ”Pizzarapporten 2014” kostar en pizza i genomsnitt 64,55 kronor, men under nyårsdagen ökar antalet app och mobil-beställningar med 20 procent, vilket innebär att snittpriset ökar.
Med 70 000 beställda pizzor via Onlinepizza torde det således röra sig om försäljningssiffror på runt 5 miljoner kronor. Av dessa 5 miljoner kronor tar Onlinepizza 13 procent, vilket innebär en dagsomsättning på 650 000 kronor.
Exakt hur många pizzor som säljs i Sverige totalt sett finns det tyvärr ingen statistik på.
Vad är den typiska nyårspizzan då?
“Kebabpizzan är allt jämt Sveriges mest populära pizza. En lite udda grej är att andelen personer som vill ha pommes frites på sin pizza ökar väldigt mycket. Det ligger fortfarande inte högst upp men är mycket mer populärt än förra året. Så kanske en kebabpizza med pommes frites då”, säger Anders Signell.
Här är de fem mest populära pizzorna på nyårsdagen (via Onlinepizza):
-
Kebabpizza
-
Vesuvio
-
Capricciosa
-
Kebabtallrike med pommes frites
- Hawaii