Fintechbolaget Bynk har vuxit fram som en stark spelare på den svenska marknaden för konsumentkrediter. Med en välfylld kassa – Bynk fick in 500 miljoner kronor i riskkapital i början av året – har bolaget satsat tungt på marknadsföring.
När Breakit skrev om Bynk i slutet av augusti kunde vi berätta att bolaget gjorde en förlust på hela 110 miljoner kronor under 2018. Mycket på grund av en aggressiv reklamstrategi.
Men startupens framtidsplan är att utmana storbankerna och att bli en europeisk neobank. Bynk därför meddelat att de arbetar på flera betaltjänster, där de bland annat har lanserat en betaltjänst för privatpersoner och ingått ett samarbete med Blocket. Ett eget betalkort ligger också nära i framtiden, enligt bolaget själva.
Nu meddelar Bynk att de har fått tillstånd från Finansinspektionen att erbjuda betaltjänster, något som gäller inom hela EU. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. Något som bolagets vd Emil Hansson menar blir viktigt för bolagets framtida expansion.
“Det här är en nyckel till vår expansion. Det gör det möjligt för oss att växa i hela EU om vi vill och när vi väljer att göra det”, säger han till Breakit.
När bolaget ska expandera ut i Europa vill han däremot inte avslöja. Däremot blir det starten för nya tjänster.
“Det som ligger närmast till hand är att bygga ut produktutbudet. Bland annat ett betalkort utan avgifter och fler betalmöjligheter tillsammans med vår partner Blocket. Det vi ser idag är att vi fått väldigt bra feedback sen vi släppte vår checkout-tjänst på Blocket.”
Bynk fick nyligen kritik från Konsumentverket för delar av sin marknadsföring och bolaget valde att plocka bort reklamfilmen med budskapet att “hela Sverige bynkar”.
“Vi för en dialog med konsumentverket. För oss är det viktigt att göra rätt. Allting ska vara enligt praxis och naturligtvis enligt lag och ordning. Det fanns delar i det som Konsumentverket anmärkte på som vi inte höll med om och vi för en dialog framåt”, säger Emil Hansson.