Det svenska SaaS-bolaget Meetio har vuxit snabbt det senaste åren genom att lösa ett vanligt vardagsproblem på arbetsplatsen. Hur bokningen av företagets mötesrum ska ske.
Företagets grundare Andreas Lännerberg lade också grunden till bolaget när han 2011 fick i uppdrag av sin dåvarande arbetsgivare Lundalogik, idag Lime Technologies, att hitta en lösning på just det problemet.
Ett år senare fick bolaget tillåtelse att plocka ut koden från Lundalogik och bygga vidare på lösningen i ett eget företag. Resultatet blev en mjukvarulösning som möjliggör bokning och hantering av mötesrum och andra gemensamma ytor för företag.
Den faktiska verksamheten satte igång 2015 och sedan dess har det gått snabbt för Malmö-bolaget som hittills har fördubblat omsättningen varje år. Från 1,5 miljoner kronor under 2015 till fjolårets 22 miljoner.
I år är prognosen en omsättning på 40 miljoner kronor. Med ett resultat nära nollan.
“Målet har hela tiden varit att aktivera alla tillgängliga medel för att växa bolaget. Det är kanske 2017 som man får se som ett litet misslyckande för att vi inte lyckades aktivera allt och därmed gjorde någon miljon i vinst”, säger Meetios operativa chef och medgrundare Johannes Bolvede.
Något riskkapital har bolaget inte tagit in.
“Det är väldigt roligt och en ynnest att vi har kunnat växa så fort på de premisserna. Jag tror också att det till viss del är väldigt nyttigt att ha gjort en tillväxtresa på det sättet, eftersom att vi har full kontroll utan några externa krav. Vi tvingas inte ta några genvägar eller beslut som vi inte tror är bäst för verksamheten.”
För Meetio ligger internationalisering högst upp på agendan just nu. Enligt Johannes Bolvede har bolaget hela tiden sålt till många olika marknader genom marknadsföring i bland annat sociala medier. Men under fjolåret öppnade de också upp ett säljkontor i USA och nu har bolaget slutit ett avtal med det amerikanska bolaget Philips som kommer att producera skärmarna, något som han hoppas ska ge bolaget ökad synlighet.
“Den främsta effekten med samarbetet är såklart att vi kan nå ut till större delar av den amerikanska marknaden snabbare. Eftersom att Philips är ett etablerat varumärke inom många kretsar i USA blir vi exponerade mot fler stora kunder som kanske inte visste att vi fanns innan.”
Det finns också planer på att öppna kontor i andra europeiska länder under nästkommande år.
Johannes Bolvede tror att det är många faktorer som har spelat in i den snabba tillväxt som bolaget hittills har lyckats uppnå. Dels säljer de sin mjukvara som en årsprenumeration och låter andra skapa hårdvaran, vilket har gjort att de kunnat fokusera på att bygga en bra mjukvara. Dels lanserade de i en tid då arbetsmiljön har hamnat i större fokus, samtidigt som arbetsplatsen ska vara ett skyltfönster utåt. Men fokuset har också legat på en produkt som ska vara enkel att förstå.
“Målsättningen är att du ska kunna installera det över helgen och när folk kommer in på måndag morgon ska du intuitivt förstå hur mjukvaran fungerar”, säger Johannes Bolvede.
Idag har Meetio 30 anställda med cirka 1.200 kunder i över 80 länder enligt företaget själva.