De senaste veckorna har Isabella Löwengrip i en rad blogginlägg öppnat upp om flera affärsnederlag det senaste året.
Främst har det gällt kronjuvelen i hennes bolagsbygge, hudvårdsföretaget Löwengrip Beauty. Nyligen stod det klart att bolaget har halverat sin försäljning, från 84 miljoner kronor för 2018 till 40-50 miljoner i år.
Isabella Löwengrip har under året gjort en stor sak i sina sociala medier av att bolaget ska lanseras i USA.
På ett privat plan har hon också gjort upp med Sverige. I sitt Sommar i P1 meddelade hon att hon inte tänkte ge några mer intervjuer i svensk media och att hon flyttar till USA (varannan vecka).
I tidigare blogginlägg har Isabella Löwengrip hintat att USA-satsningen kanske inte blivit den succé hon tänkt sig. Istället har den nära på tömt kassan i bolaget. Stora kedjor som Sephora har tackat nej, och extern finansiering har uteblivit.
Nu står det klart att USA-lanseringen skrotas helt. I ännu ett blogginlägg skriver Isabella Löwengrip att det varit en intensiv vecka där teamet “kavlat upp ärmarna och tagit beslut som är fruktansvärt jobbiga”.
Hon skriver vidare:
“Vi har avbokat stiftelsegalan och tagit beslut om att avbryta USA innan årsskiftet. Drömmar som krossas och det ger mig kolossal ångest. Det är inte ljuset i tunneln än men snart kommer det nog”.
I Sverige har Isabella Löwengrip kunnat sälja produkter på sitt egna varumärke som influencer. Utomlands är hon knappt känd alls – vilket har krävt andra strategier. Hon har själv berättat att planen var att bygga upp henne som influencer även internationellt. Något som inte verkar ha lyckats.
Missa inte Breakits analys om varför satsningen misslyckas här. (Exklusivt för prenumeranter. Du har väl tecknat abonnemang?!)